راهنمای طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
راهنمای طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

­فرآیند طراحی پروتوتایپ در تجربه‌ کاربری یا ساخت نمونه اولیه محصول برای آزمایش کارایی آن، یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مهارت‌هایی است که هر طراح تجربه کاربری باید در آن توانمند باشد. در این مقاله از دیاکوبین به این موضوع مهم در فرآیند طراحی سایت می‌پردازیم.

البته این کار دارای مشکلات و خطرات مربوط به خودش نیز هست، چرا که طراح نباید طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری را به چشم کاری ساده در نظر بگیرد که پس از انجام آن به سراغ کار بعدی برود. مهم نیست که شرکت شما چقدر به نمونه‌ اولیه اهمیت می‌دهد، واقعیت این است که این فرآیند می‌تواند منجر به موفقیت و یا شکست محصول نهایی شما بشود.

چرایی و چگونگی طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری همواره یک راز باقی مانده است. اگر از اکثر طراحان این سؤالات را بپرسید، سری به نشانه گیجی تکان می‌دهند و به شما می‌گویند: «منظور شما چیست؟ باید این کار را انجام بدهی.» و واقعیت این است که ما می‌دانیم باید نمونه اولیه را طراحی کنیم؛ اما نمی‌دانیم چگونه اهمیت آن را فهمیده‌ایم!

این مورد زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که ارزشمندی طراحی پروتوتایپ ها برای محصولات را هم در نظر بگیریم. مشتریان و مدیران دوست دارند که بدانند شما چه کار کرده‌اید، فرقی ندارد که محصول یک وبسایت باشد یا یک کالا. آن‌ها می‌خواهند محصول را امتحان کنند، جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنند و از روند کار آگاه شوند.

مدیران و کارفرمایان می‌خواهند بدانند محصول «چگونه کار می‌کند».

 یک طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری کافی نیست؛ ما باید روش‌های تولید یک محصول را از طرح اولیه آن بشناسیم. در این مقاله به هر آنچه که یک طراح برای تکمیل کار نیازمند دانستن و انجام دادن آن است، نگاهی عمیق می‌اندازیم.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری به چه کاری می‌آیند؟

انسان موجودی بصری است. در واقع ۳۰ درصد از غشای مغزی برای حس بینایی به کار می‌رود. در نتیجه زمانی که شما یک نمونه‌ اولیه را می‌بینید، مهم‌ترین اتفاقی که روی داده این است که آن را دیده‌اید! زمانی که مشتری پروتوتایپ شما را ببیند و فرآیند مربوطه را درک کند، خصوصا بخش‌هایی که بعدا برای کار مورد نیاز است، نمونه اولیه شما آماده استفاده است.

بنابراین طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری چیست؟ طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری ابزاری برای نشان دادن ظاهر بصری کار شما است. در حقیقت، پروتوتایپ (در هر مرحله‌ای از کار) نمایی بصری، کاربردی و قابل استفاده از تمامی کارهای انجام شده تا پیش از آن است. این بیان بصری نشان می‌دهد که محصول شما در هر مرحله، چه کار می‌کند، عناصر فعال آن چیست و کاربرد محصول در دنیای واقعی به چه شکل است.

با اینکه مکانیزم‌های بسیاری برای جنبه‌های مختلف طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری وجود دارد، مثل کشیدن طرح، اما احتمال فراموش کردن جزئیات و اشتباه کردن در طراحی همواره با شما همراه است.

همین موضوع چگونگی طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری را به شدت ارزشمند می‌کند، زیرا از جهات مختلف چگونگی عملکرد محصول شما را به نمایش می‌گذارد. نه کاملا و البته در اکثر موارد نه دقیقا، نام نمونه اولیه یا پروتوتایپ نشان می‌دهد که این محصول، محصول نهایی نیست.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

آن‌ها سرعت ما را کاهش می‌دادند تا سرعت کار ما افزایش پیدا کند. با گذاشتن زمان لازم برای ایده پردازی پروتوتایپ، ما از اشتباهات فاحشی نظیر پیچیدگی زیاد، انتشار سریع کار و صرف وقت بسیار برای ایده ضعیف اجتناب کردیم. – تیم براون، مدیرعامل شرکت IDEO 

یک راه ساده برای اندیشیدن به نمونه اولیه، بررسی آن به صورت مکانیسمی برای عملکرد است. تعریف بخش به بخش شیوه کارکرد، دارای فواید مهمی نظیر موارد زیر است:

  • موجب واقعی شدن کار می‌شود. پیش از اینکه پروتوتایپ ساخته شود، محصول نهایی موضوعی کاملاً انتزاعی است! این موضوع برای زمان کوتاهی قابل قبول است، اما در نهایت ایده باید به چیزی تبدیل شود که برای سهام‌داران و مشتریان قابل درک و پذیرش باشد. نمونه اولیه نخستین گام برای تبدیل ایده به واقعیت است.
  • رفع مشکل. گاهی اوقات، ما می‌توانیم چالشی را طراحی کنیم که راه حلی ندارد. به عنوان یک مهارت، طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری بهترین راهکار برای بصری سازی یک مشکل و یافتن سریع راه حل آن است. اگر این کار جواب نداد، نمونه اولیه را دور بیندازید و دوباره تلاش کنید.
  • تکرار کردن. طراحی نمونه اولیه مراحل مختلفی دارد، اما نتیجه همواره یکسان است: تکامل ایده‌های شما. از کشیدن طرح اولیه تا اجرای کامل طرح، هر بار که روند را تکرار می‌کنید، نگرشی جدید از رفتارها و عملکرد آزمایشات انجام شده را مشاهده می‌کنید. با داده‌های بیشتر، می‌توانیم سریع‌تر و هوشمندانه‌تر کار را تکرار کنیم.
  • یافتن اتفاقات ناخواسته. زمانی که کار را به صورت بصری به نمایش در می‌آورید، محدودیت‌های موجود در پژوهش‌ها را مشاهده می‌کنید، این موضوع نگرشی بهتر از آنچه باید باشد و آنچه نباید باشد را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • یافتن مشکلات کاربری. این موضوعی است که بسیاری از طراحان از آن استفاده می‌کنند: زمانی که محصول شما نمونه‌ اولیه داشته باشد، چالش‌های کاربری آن راحت‌تر پیدا و رفع می‌شوند.
  • ارائه دادن. نمونه‌های اولیه در هر مرحله‌ای، روشی استاندارد برای ارائه دادن هستند. چه یک نسخه از صفحه‌ای را آزمایش کنید و چه محصولی را به مشتری ارائه دهید، داشتن نمونه‌ اولیه بهتر از نداشتن آن است. و اگر اینطور نباشد، مطمئن باشید که از شما می‌پرسند که نمونه‌ اولیه کجاست و چرا آن را تهیه نکرده‌اید.

چگونه فرآیند طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری را آغاز کنیم

پس از دریافت فایلی ۵۰ صفحه‌ای از موارد مورد نیاز یک مشتری، نگاه کردن به صفحه نقاشی (برای کشیدن طرح) دلهره‌آور است. بازخوانی گفته‌های جسته و گریخته مشتری در ملاقات، طرح‌های ساده و اولیه و تصاویر کشیده شده روی تخته‌سفید به ندرت به شما کمکی می‌کند.

زیرا نمونه‌های اولیه بر مبنای اطلاعات دیگری ساخته می‌شوند و بسیار مهم است که به جای دست به قلم شدن و کشیدن طرح، ابتدا جزئیات لازمه را جمع‌آوری کنید. چک‌لیست زیر را در نظر بگیرید و جزئیات ارائه شده توسط مشتری یا مدیر را مجدداً بررسی کنید همین طور حتما این سوالات را از مشتری بپرسید و جواب مشخص او را ثبت کنید:

  1. اهداف پروژه چیست؟

با نمای کلی کار را شروع کنید. آیا محصول یک مشکل واقعی را حل می‌کند؟ چگونه آن مشکل را حل می‌کند؟ درک کارایی محصول نکته‌ای حیاتی برای ارائه هرگونه راه حل است.

  1. در حال حاضر مردم از کدام محصولات رقیب استفاده می‌کنند؟

تجزیه و تحلیل قوی رقبا، تصویری واضح از آنچه در بازار برای محصولات شما روی می‌دهد به علاوه آنچه کاربران نیاز دارند را بیان می‌کند.

  1. مخاطب کیست؟ اهداف او چیست؟

درک توزیع جمعیتی و نیازهای مخاطبان، به شما نگرشی عالی از آنچه محصول شما بایستی به هر تیپ شخصیتی از کاربران ارائه دهد و نیازهای آن‌ها را رفع کند، خواهد داد.

  1. نوع محصول شما چیست و برای چه (دستگاهی) کاربرد دارد؟

با انواع مختلف فناوری‌ها و راهکارهایی که وجود دارند، طراح تجربه‌ کاربری بایستی چگونگی استفاده‌ محصول را بداند (نرم افزار تحت وب، وبسایت واکنش‌گرا، نرم افزار موبایل و غیره)، دستگاه یا دستگاه‌هایی که آن را اجرا می‌کند را بشناسد و از چگونگی کارکرد نسخه‌‌های مختلف محصول آگاه باشد.

  1. آیا نمونه‌ بصری خاصی برای دنبال کردن وجود دارد؟

اگر محصول همین حالا وجود داشته و پروژه مد نظر بهبود یا بازطراحی آن باشد، این امکان وجود دارد که با بررسی رفتار کاربران با محصول فعلی، برخی موارد پیش نیاز را شناسایی کرد.

  1. چه چیزی به کاربر ارائه می‌شود؟

قرار دادن استثنائاتی برای فرآیندها و موارد ارائه شده به کاربران عنصری حیاتی در برنامه‌ریزی و روند کاری است. هر پروژه با سایر پروژه‌ها متفاوت است اما اگر مواردی که باید ارائه شوند به درستی تعریف شوند، امکان پیشرفت سریع‌تر سایر بخش‌های طراحی تجربه کاربری بیشتر است.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

 

نمونه‌ای اولیه خود را بکشید

پس از جمع‌آوری و دسته‌بندی داده‌ها، گام بعدی آغاز طراحی است. بسیاری از طراحان در همین مرحله و پیش از اینکه حتی طرحی را روی کاغذ بکشند، ایده‌هایی برای طرح، چیدمان و حتی محل دقیق قرار گرفتن عناصر در طرح بصری را در نظر گرفته‌اند. این کار قابل قبول است اما هدف از طراحی اولیه، یافتن فضای موجود برای یافتن آنچه امکان‌پذیر است و مهم‌تر از آن، آنچه امکان‌پذیر نیست، خواهد بود.

لوازم مورد نیاز برای نوشتن را جمع‌آوری کنید، فرقی ندارد مداد و کاغذ باشد یا ماژیک و تخته‌سفید. فرآیند طراحی مانند پیش‌نوشته‌های یک نویسنده و ساز زدن‌های یک آهنگساز است. بر اساس کارهایی که پیشتر انجام داده‌اید آزادانه طراحی کنید و موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. روند کار کاربر. روند کار کاربر را دنبال کنید. چگونگی دسترسی کاربران به اهداف و تعامل آن‌ها با سامانه را بررسی کنید.
  2. اطلاعات موجود. هر روند کاری کاربران، اطلاعاتی درباره ورودی‌ها و خروجی‌های کاربران را در اختیار شما قرار می‌دهد. این موارد را شناسایی کنید، چگونگی ارتباط آن‌ها با رفتار و انتظارات کاربران را پیدا کنید، نوع تعاملات آن‌ها را بررسی کنید و چگونگی کارکرد آن‌ها را مشخص کنید.
  3. طرح اولیه. پس از آشنایی با کسانی که از سامانه‌ شما استفاده می‌کنند، کاری که آن‌ها می‌خواهند انجام دهند و ابزارهای مورد نیاز آن‌ها را فراهم آورید؛ وقت آن رسیده که چگونگی کار را بررسی کنید. روند کاری کاربران را طراحی کنید. نیازی نیست که چیدمان خاصی را در نظر بگیرید، فقط کاری را انجام دهید که مشکل آن‌ها را حل می‌کند.
  4. ساختار اولیه را طراحی کنید. پس از پیش طراحی روند کاری کاربران، حالا ایده‌های بهتری برای یافتن بهترین ساختار محصول خواهید داشت. این ایده شامل محتوا (متن، تصاویر، ویدئو و غیره) است و در جعبه‌ها و بخش‌های پایه به نمایش در خواهد آمد. وقتی این کار را به صورت دستی انجام می‌دهید، اندازه‌ها دقیق نیستند، در نتیجه ساختار و محتوا فقط برای نمایش کیفی است نه استفاده واقعی.
طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

یک مثال از پیش طراحی Author

یک ترفند ساده برای طراحی بهتر استفاده از کاغذ شطرنجی برای طراحی ابزارها و ساختارها است. کاغذ شطرنجی ساختاری پایه برای مشاهده سؤالات و مشکلات، با هزینه‌ای کم و محیطی شفاف برای طراحی را فراهم می‌کند. کاغذ شطرنجی با دارا بودن مقیاس‌های مناسب و خط کشی‌هایی که می‌تواند تداعی کننده‌ي گوشی‌های هوشمند و مرورگرهای تحت وب باشند، به طراحان برای کشیدن طرح‌هایی بهتر کمک می‌کند.

 به سرعت طرح‌های کشیده شده خود را امتحان کنید تا هر چه سریع‌تر خطاها و مشکلات موجود را شناسایی کنید.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

(تصویر ازUser Testing )

 این فرآیند را می‌توان تا هر زمانی ادامه داد، اما وقتی روند کاری کاربران تکمیل و فرآیند لازمه به درستی مشخص شده باشد، زمان رفتن به گام بعدی فرا رسیده است. ایده خوبی است که چندین بار میان طراحی اولیه و طرح دیجیتال جلو و عقب بروید تا فرآیند را خلاقانه نگاه دارید. هر چه فرآیند کاری شما به جلوتر پیش می‌رود، محصول شما انعطاف‌پذیریش کاهش می‌یابد و به طور طبیعی فرصت بازگشت به طراحی اولیه کم می‌شود.

حرکت به سمت دیجیتال (از نمونه اولیه با وفاداری کم تا وفاداری زیاد)

هنگامی که کشیدن طرح اولیه به اتمام رسید، وقت آن است که این طراحی را دیجیتال کنید. فرقی ندارد که از Adobe XD، Framer، Flinto و یا هر نرم افزار دیگری استفاده می‌کنید، دیجیتال کردن طرح نخستین گام در این مرحله است. در این حالت تمرکز شما از افزودن خلاقانه عناصر لازم به دسته‌بندی موارد موجود و ساختاردهی به طراحی معطوف خواهد شد.

هر چه نمونه اولیه شما کاربردی‌تر می‌شود و عناصر ساختار یافته‌تر می‌شوند، محصول بیشتر شکل خواهد گرفت. وقتی نمونه اولیه را وارد فضای دیجیتال می‌کنید، وفاداری با سطوح تعاملی، طراحی بصری و محتوا تعریف می‌شود. یک نمونه اولیه می‌تواند وفاداری کم یا زیادی به هریک از این موارد داشته باشد و بهترین نمونه اولیه آن است که بالاترین سطح وفاداری را به هر سه مورد داشته باشد.

برای دستیابی به آنچه که نیاز دارید، سلسله مراتبی را در نظر بگیرید. هر طرح اولیه با روند کاری کاربر در ارتباط است، و طرح اولیه، نخستین گام برای تعیین ساختار و چیدمان محصول است. امروزه ابزارهای دیجیتال می‌توانند سرعت این کار را به شکل محسوسی افزایش دهند. برای مثال عناصر کلی را در همه صفحات به کار ببرند و یا یک قالب کلی را برای همه‌ي صفحات اعمال کنند.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

ساخت نمونه‌ اولیه با ابزار Jusinmind

در هر مرحله از تکرار فرآیند ساخت نمونه‌ي اولیه این دو سؤال اساسی را از خود بپرسید: آیا این صفحه برای روند کاری کلی کاربران قابل استفاده است؟ و آیا تعامل آن منطقی است (به این معنی که آیا کاربران چگونگی کار را به درستی درک می‌کنند)؟ ما این سؤالات را بارها از خود پرسیده‌ایم. هرچه بیشتر این کار را انجام می‌دهیم، احتمال بیشتری وجود دارد تا اینکه تکرار فرآیند ساخت نمونه‌ اولیه به نسخه‌ نهایی نزدیک‌تر شود.

آزمودن نمونه‌های اولیه دیجیتال ساده‌تر است؛ زیرا نمونه‌های دیجیتال نه تنها خواناتر هستند بلکه بازتولید و تکرار آن‌ها بسیار سریع‌تر است. در این حالت است که ابزارهای طراحی نمونه اولیه در تجربه‌ کاربری مثل InVision و Proto.io برای طراحی نمونه‌های اولیه قابل کلیک به کار می‌آیند. زمانی که نمونه قابل کلیک باشد، آزمایش کاربری آن از زوایایی مختلف آسان‌تر می‌شود.

در سال‌های اخیر ساخت نمونه اولیه قابل کلیک به مدد کاربری ساده نرم افزارهایی مثل InVision محبوب‌تر شده است. این کار برای دستگاه‌های موبایل ارزشمندتر نیز هست، زیرا در حال حاضر هر کدام از ابزارهای ساخت نمونه اولیه، امکاناتی برای آزمایش محصول در موبایل را در اختیار طراحان قرار می‌دهند.

با استفاده از ابزارهای قدرتمندی نظیر Justinmind و Axure، امکان ساخت نمونه‌های اولیه کاربردی که امکان تعامل کلیکی را نیز دارند، ایجاد شده است. کاربران می‌توانند بخش‌های نظیر پر کردن فرم، انجام وظایف ساده و سخت، و استفاده حقیقی و کامل از نرم افزار را، آن هم بدون اینکه واقعاً نرم افزار را ساخته باشند، آزمایش کنند. طراحانی که آموزش‌های طراحی تعاملی رایانه انسانHCI را گذرانده باشند، به طور معمول چنین نمونه‌های اولیه‌ای را طراحی و آزمایش می‌کنند.

نمونه‌های اولیه تعاملی برای آزمایش پویانمایی‌ها، فعالیت‌های کاربری در داخل نرم افزار و کاربردهای سطح بالایی که به طور معمول قابل آزمایش نیستند، مناسب هستند.

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری

نمونه اولیه هدفمند

زیبایی و البته چالش تولید یک نمونه اولیه، در فرآیند ساخت آن است. ما می‌توانیم این جمله را تقریباً برای همه چیز به کار ببریم اما واقعیت این است که آغاز و پایان نمونه‌های اولیه هدف آن است. بدون آگاهی از این موضوع که یک نمایشگر برای رفتاری خاص به چه چیزهایی نیاز دارد، یک ویژگی خاص چگونه کار می‌کند و یا یک کاربر وارد مسیر فروش می‌شود یا نه، نمونه‌ي اولیه توسعه نخواهد یافت.

حتی اگر نمونه اولیه را هوشمندانه طراحی کرده باشید، در حین کار سؤالات لازم را پرسیده باشید، تمامی اتفاقات ممکن برای کاربران را در نظر گرفته باشید و با استفاده از اطلاعات موجود یک نقشه راه مناسب تهیه کرده باشید، باز هم امکان جا ماندن برخی چیزها وجود دارد.

چالش‌های طراحی پروتوتایپ در تجربه کاربری عبارت است از: مشتریان، مدیران و حتی طراحانی که فراموش می‌کنند نمونه‌های اولیه نهایی نیستند. آن‌ها فقط نمونه‌هایی آزمایشی هستند، تلاشی برای طراحی نسخه بعدی. این‌ها همگی بخشی از فرآیند طراحی تجربه‌ي کاربری است.

بنابراین وقتی مجموعه نمونه‌های اولیه بعدی خود را می‌سازید، به یاد داشته باشید که آخرین و البته مهم‌ترین سؤال را از خود بپرسید: آیا این نمونه اولیه نتیجه دلخواه را خواهد داشت؟ اگر نه، فرصتی برای طراحی یک نسخه جدید پیش روی شما است.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
4.5/5 - (2 امتیاز)
تاریخ انتشار: 2 مرداد, 1398
آخرین ویرایش: ۱ مهر, ۱۳۹۸
منبع: toptal
      اشتراک گذاری

    تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

    طراحی سایت

    اگر می‌خواهید اولین قدم برای ورود به دنیای دیجیتال را محکم بردارید؛ فرآیند طراحی وب‌سایت خود را به دیاکوبین بسپارید. خدمات طراحی وب‌سایت در دیاکوبین به تولید یک وب‌سایت ساده ختم نمی‌شود. ما آماده‌ایم تا جزئی‌ترین خواسته‌های شما را در طراحی یک ‌وب‌سایت کارا و زیبا برآورده کنیم. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما طرحی متفاوت از رقبا داشته باشد؛ اگر می‌خواهید تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان خود فراهم کنید؛ و اگر به دنبال طرحی خاص با امکانات ویژه هستید؛ ما در دیاکوبین بهترین پینشهادها را به شما ارائه می‌کنیم. وب‌سایت‌های طراحی شده در دیاکوبین، دارای استانداردهای روز کدنویسی، سرعت بارگزاری بالا، دسترس‌پذیری و تجربه کاربری مناسب و رابط کاربری زیبا هستند.

    طراحی سایت
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x