شش اشتباه در شبکه های اجتماعی که باید به آنها فکر کنیم

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
شش اشتباه در شبکه های اجتماعی که باید به آنها فکر کنیم

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کار ما در دنیای مجازیست. باید بدانید که این بزرگ‌ترین تهدید و بزرگترین فرصت برای شما است. گسترش کار دیجیتال همان اندازه که برای شما خوشنامی به بار می‌آورد، می‌تواند برای شما سبب بدنامی هم شود. اگر اشتباه در شبکه های اجتماعی جبران ناپذیر باشد بدانید که کسب و کار خود را حتی در دنیای واقعی نیز با خطر رو به رو کرده‌اید.

در این مقاله می‌خواهم درباره شش اشتباه در شبکه‌ های اجتماعی صحبت کنم که جمع کثیری از صفحات ایرانی آن را مرتکب می‌شوند و البته بسیاری از این کسب و کارها را با خطر جدی رو به رو می‌کنند

۱. تیم ندارید

یک کسب و کار باید از الان تا زمانی که شبکه اجتماعی هدفش به حیات خود ادامه می‌دهد، به تولید محتوا ادامه دهد. قرار نیست که وقتی مشتری‌های شما زیاد شد پست‌های خود را متوقف کنید. شاید بگویید وقتی مشتری زیاد شود دیگر وقت آن را ندارم که به اینستاگرام برسم. این نتیجه‌ی مشکل شما است نه دلیل آن. وقتی که خودتان کار را شروع می‌کنید همین هم می‌شود. شما باید به مشتریانتان برسید نه این که در نقش تبلیغاتچی خودتان وارد شوید و برای خودتان تبلیغ کنید.

می‌دانم از کارتان راضی هستید و مشتریان‌تان هم زیاد شده است. ولی به یاد داشته باشید که این ابتدای کار است. شما باید به فکر گسترش کسب و کار خود باشید تا جوابگوی مشتریان باشید. کار را به یک تیم واگذار کنید. تیم شبکه های اجتماعی هم باید حداقل دو نفر باشد یکی گرافیست و دیگر نویسنده و ایده‌پرداز. می‌شود که هر دو را یک نفر انجام دهد اما بهتر آن است که کپشن نویس و ایده پرداز شما، به کامنت‌ها مشتریان هم پاسخ دهد. این گونه یک تیم بسیار کارآمد برای شبکه‌های اجتماعی دارید. اگر می‌خواهید کسی را برای این موضوع استخدام کنید به‌ فکر دو نفر باشید.

۲. ربات ها را فراموش کنید

دیگر اشتباه در شبکه‌ های اجتماعی به خوی عجیب ما ایرانی‌ها باز می‌گردد. آن هم این است که همیشه اول در پشتی را بجای دروازه جلو پیدا می‌کنند. این واقعیتی است که همه فکر می‌کنند اگر زیر ده هزار فالوور داشته باشند افت کلاس دارد. از این رو برای اینستاگرام خود از انواع ربات‌ها استفاده می‌کنند. در وب سایت‌ها این کار دیگر بی‌تأثیر است اما در شبکه های اجتماعی هنوز شبه تأثیری دارد. ربات برای شما فروش ایجاد نمی‌کند. برای شما خوشنامی برند نیز نمی‌آورد. بگذارید خیالتان را راحت کنم ابتدای سقوط شبکه ‌های اجتماعی شما همین ربات‌ها هستند.

وقتی اولین اشتباه در شبکه های اجتماعی را مرتکب شوید حتما دومین و سومین را نیز مرتکب می‌شوید. به این معنی که وقتی سی هزار فالوور در حساب خود داشته باشید انتظار دارید فروشتان و لایک پست‌هایتان نیز بالا برود و باز هم راهی ارزان و مضر را انتخاب می‌کنید و همین جنس‌های بنجل است که کار را خراب می‌کند.

۳. شبکه اجتماعی جایی برای سرگرمی و کاسبی است

یکی از بدترین اشتباه‌ها در شبکه های اجتماعی این است که، صفحه خود را کاملا به فروش اختصاص دهید. این بد نیست که محتوای جذاب هم داشته باشید. این جذابیت را با پست‌های متنوع بسازید. این کار سبب می‌شود کار فروش شما راحت‌تر شود. اعتماد به شما هر روز بیشتر شود. به یاد داشته باشید یک تم خوب همیشه جواب نمی‌دهد و تاریخ مصرف دارد. ایده‌های استفاده از محصولات شما می‌تواند بسیار مهم باشد.

اینستاگرام خود را تخصصی نکنید مگر آن که مطالب مهم و نو تخصصی داشته باشید. متخصصین شبکه‌های اجتماعی را با دقت سختگیرانه‌ای می‌خوانند به این معنی که اگر کپی یک کتاب مرجع را در لینکدین خود می‌گذارید، بدانید که فقط در حق خود ظلم کرده‌اید. مطالب نو را باید با دید رسانه‌ای تولید کنید. از مسئول رسانه‌های خود این موضوع را بخواهید.

۴. یکی را درست انتخاب کنید

بگذارید رازی را به شما بگویم. هیچ کسب و کاری را تا به امروز ندیده‌ام که در تمام شبکه‌های اجتماعی هم زمان فعال باشد و همزمان از تمام آنها ورودی داشته باشد. نمی‌شود که تمام شبکه‌های اجتماعی را با هم فعال کنید و از همه آنها کسب درآمد داشته باشید. فکر نکنید هر کدام از این‌ها یک دهنه مغازه‌ است که با خرید آن می‌توانید کاسبی خود را گسترش دهید. هر کسب و کاری یک شبکه اجتماعی را برای خود محبوب می‌داند. مخاطبین شما در یک جا بیشتر فعالند و در جای دیگر کمتر کار را با تلگرام لینکدین و اینستاگرام شروع کنید ولی در ادامه آن که بیشترین موفقیت و فروش را ایجاد می‌‌کند به مرکز فعالیت‌ها بدل کنید و از مابقی برای هدایت کاربر به آن شبکه اجتماعی استفاده کنید.

البته گاهی تلگرام و اینستاگرام می‌توانند مکمل هم باشند. این را هم در نظر داشته باشید که برای هر یک باید متنی مناسب آن فضا تولید کنید. در اینستا، لینک اقدام را در بیو می‌گذارند و در لینکدین لینک را در هر پست می‌توان گذاشت.

۵. ارتباط با مشتریان بسیار مهم است

شبکه اجتماعی یک ارگان ارتباطی است. شما در شبکه‌های اجتماعی مانند یک آدم زند‌ه‌اید که حرف می‌زنید، بحث می‌کنید، می‌خندید و گریه می‌کنید، حتی اگر یک برند باشید. بدترین اشتباه در شبکه اجتماعی این است که جواب کامنت‌ها و دایرکت‌های خود را ندهید. حتی اگر یک کلمه، حتما به آنها بپردازید. حتما از کسی که مدیریت اکانت شبکه اجتماعی شما را برعهده دارد بخواهید با مشتریان صحبت کند. انتقاد و پیشنهاد آنها را گوش کنید و اگر می‌شود به آن عمل کنید. از اطلاع رسانی به مشتریان خود پرهیز نکنید. اگر انتقادی را جامع عمل پوشاندید در استوری از منتقد خود تشکر کنید و او را منشن کنید. هر چقدر در شبکه اجتماعی خود زنده‌تر باشید اعتماد به شما چندین و چند برابر می‌شود.

اشتباه در شبکه های اجتماعی

اشتباه در شبکه های اجتماعی

۶. اشتباه در شبکه های اجتماعی با یک تقویم

ببینید هر کسی می‌تواند تمام مناسبت‌‌های شمسی و قمری و میلادی را در یک تقویم بریزد و بعد چند مناسبت دیگر مانند روز هات‌داگ و ولنتاین و کریسمس و بلک‌فرایدی و روز حیوان خانگی … را کنار هم بچینیم؛ یک طومار بزرگ و پیچیده بسازد و فکر کند برای همه اینها باید کمپین برود. در این تقوم پرو پیمان برای هر مناسبت اگر یک هفته هم بخواهیم برنامه ریزی کنیم، عملا باید تمام سال را به فکر این تقویم خاص باشیم و شاید در آن اندکی فرصت برای استراحت روال عادی کسب و کار خود داشته باشیم.

این تقویم یک خاصیت خیلی خیلی مهم دارد و آن هم این است که شما را خسته می‌کند و برای شما حدی مایل به صفر سود فراهم می‌آورد. خیلی ساده است صفحه شبکه اجتماعی خود را مانند یک آدم فرض کنید. یا در نگاهی معمولی‌تر مانند یک صفحه شخصی ببینید. اگر کسی بر اساس مناسبت‌هایی از پیش تعیین شده خوشحال و غمگین شود و در صفحه شبکه اجتماعی خود پست منتشر کند شما آن را می‌خوانید. شاید برخی از پست‌های او جذاب باشند و شما آن را لایک کنید اما باور کنید صفحه خانه ما مملو از این واکنش‌هاست. روزانه ده پانزده کسب و کار پیدا می‌شود که روز دانشجو را تبریک بگوید. بی آنکه حتی به یاد آورد که روز دانشجو در ایران یادآور یک فاجعه تلخ در دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بوده است.

خب تکلیف چیست؟ برای این که این اشتباه در شبکه های اجتماعی را انجام ندهیم راه حل کدام است؟ شما باید به وقایع اجتماعی و فجایعی که در کشورتان رخ می‌دهد حساس باشید و پستی برای آن بگذارید. از این تقویم در ابتدای سال یا فصل چند مناسبت را انتخاب کنید و برای آنها برنامه ریزی کنید. اگر آن مناسبت‌ها با فاجعی رو به رو شد کمپین خود را متوقف کنید. زیرا امکان دارد برای شما واکنش عکس به همراه داشته باشد و به بدنامی برند شما منجر شود.

اما به غیر از این دسته از مناسبت‌ها که من مایلم آنها را مناسبت‌های درجه دو بنامم، شما باید برای خود یک یا چند کمپین و مناسبت خلق کنید. تقویم مناسب‌های درجه دو حفره‌هایی دارد. در این حفره‌ها چندان اوج خبری وجود دارد و مردم دراین حفره‌ها به روزمرگی خود می‌پردازند. اگر بتوانید این حفره‌ها را برای خود کنید اوج موفقیت را برای خود رقم زده‌اید.

به شرکت‌های فناوری فکر کنید که در یک کنفرانس بزرگ محصولات جدید خود را رونمایی می‌کنند و طرفداران و مصرف کنندگان تکنولوژی برای خرید محصول جدید آنها صف می‌ایستند.

حتما برای خود مناسبت بسازید نه آن که به دنبال مناسبت بگردید

اگر صنعت شما یک نمایشگاه دارد کمپین خود را هم زمان با آن نمایشگاه کنید. این به شما امکان می‌دهد که در یاد طرفداران اصلی و مصرف کنندگان همیشگی صنعت خود پایدار بمانید. مهم‌ترین اشتباه در شبکه‌ های اجتماعی این است که به دنبال مشتری باشید که هیچ آشنایی با شما ندارد در حالی که مشتریان همیشگی و مصرف کنندگان اصلی شما از یادتان رفته‌اند.

این اشتباهات در شبکه های اجتماعی هر روز بیشتر می‌شود امیدوارم شما در کار خود موفق باشید. موفقیت‌های خود را با ما به اشتراک بگذاریدو از آنها با ما بگویید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
5/5 - (1 امتیاز)
تاریخ انتشار: 5 آذر, 1398
آخرین ویرایش: ۲۵ آذر, ۱۳۹۸
    اشتراک گذاری

تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

خدمات شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بهترین نقطه برای شروع بازاریابی آنلاین هر کسب‌وکاری است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران همیشه محبوب بوده است؛ و با تقریب خوبی می‌توان گفت همه ایرانیان دارای گوشی هوشمند، حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب عضو هستند. دپارتمان خدمات شبکه‌های اجتماعی دیاکوبین، برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه کسب‌وکار شما در شبکه‌های اجتماعی تدارک دیده است. مدیریت صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، از جمله اینستاگرام و لینکدین، و همچنین طراحی و برنامه‌ریزی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی با بهره بردن از روش‌هایی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ، از جمله خدماتی است که در این دپارتمان در اختیار شما قرار داده می‌شود.

خدمات شبکه های اجتماعی
نظرات کاربران (0)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x