راهنمای مبتدیان برای استفاده از بازاریابی چریکی برای برند

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
راهنمای مبتدیان برای استفاده از بازاریابی چریکی برای برند

در زندگی روزمره، ممکن است در معرض چندین تاکتیک بازاریابی چریکی برای برند قرار بگیرید. نکته جالب این است که ممکن است حتی متوجه نشوید که چنین اتفاقی برای شما می‌افتد و چیزی به شما فروخته شود و یا عکس العمل خاصی از خود نشان دهید. یکی از نزدیک‌ترین روش‌های بازاریابی به دیجیتال مارکتینگ بازاریابی چریکی برای برند است. در این مقاله ما می‌خواهیم از ابتدا تا انتها آن را بررسی کنیم.

مثال این موارد فعالیت‌های تبلیغاتی، تغییر در روابط عمومی یا PR، گرافیت‌های استنسیل، ویدئوهای همه‌گیر، و چیزهایی از این قبیل را در برمی‌گیرد. اگر در کسب و کاری حضور داشته باشید، باید تاکتیک‌‌های بازاریابی چریکی را بدانید، زیرا تاکتیک‌های بسیار موثری برای تحریک افراد در جهت تبلیغ برند شما هستند.

بازاریابی چریکی چیست

تعریف استاندارد نیرو‌های چریک در فلسفه سیاسی این است که، گروهی از افراد شورشی که برای رسیدن به چیزی بزرگ، سعی می‌کنند بدنه جامعه را علیه یک جناح بزرگ تحریک کنند. گره‌زدن این کلمه به بازاریابی طبیعتا به این معناست که با بازاریابی چریکی، شما از استراتژی ها و کمپین هایی استفاده می‌کنید که زندگی روزمره مصرف کنندگان را مختل می‌کند. این اختلال‌ها آنقدر آزار دهنده نیستند اما منحصر به فرد، غیر متعارف و مبتکرانه‌اند. تکنیک‌های بازاریابی چریکی راه را برای تعاملات و ابقاء باز می‌کند. ایده مورد نظر برای این قسمت این است که با استفاده از روش‌های عجیب، چیزی جالب و تحریک کننده بسازید، مشهور شوید و به این ترتیب کاری کنید که مردم آن را با صحبت و به صورت دهان به دهان یا از طریق پست‌های شبکه های اجتماعی خود منتشر نمایند. بازاریابی چریکی در قطب متضاد تلاش های بازاریابی سنتی است، به دلیل وابستگی که به روش‌های غیر سنتی و غیرمتعارف دارد. در مقاله‌ای دیگر دیاکوبین به بررسی بازاریابی چریکی در عصر شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.

مزایای بازاریابی چریکی برای برند چیست؟

آنچه بسیاری از آژانس‌های بازاریابی درمورد بازاریابی چریکی دوست دارند، هزینه بسیار پایین آن است. مشارکت در این نوع کمپین‌ها، نیاز به سرقت از بانک ندارد! بنابراین هرکس، حتی کسب و کارهای کوچک می‌تواند آن را انجام دهد. تولید محتوای چریکی، در واقع تغییر محتوای فعلی خود است. شاید بخواهید چند نکته مهم از این محتوا را استخراج کرده و یا آن را در چند بخش بنویسید و بعد محتوا را در جاهای دیگری مانند پست‌های وبلاگی، سوشال مدیاها یا ویدئو‌ها قرار دهید. بیشتر از پول، بازاریابی چریکی برای برند نیاز به سرمایه گذاری زمان و تلاش برای تولید محتوای جذاب و منحصر به فرد دارد. محتوایی که مخاطب آنقدر جذب آن شود که بخواهد آن را به شکل دهان به دهان منتشر کنند. به این ترتیب مشارکت، آگاهی و فروش برند افزایش پیدا خواهد کرد.

گام‌هایی به سوی ایجاد کمپین بازاریابی چریکی برای برند

گام ۱: از خود بپرسید برای ساخت یک کمپین کامل بازاریابی چریکی از چه تاکتیک‌هایی می‌توانید استفاده کنید.

گام ۲: اهداف خود را تعیین کنید؛ می‌خواهید چه چیزی به دست آورید.

گام ۳: موقعیت و وضعیت فعلی بازار را تحلیل کنید.

گام ۴: مشتریان خود و آنچه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند را شناسایی کنید.

گام ۵: برند خود را در بهترین حالتی که می‌توانید، با تکنیک‌هایی که انتخاب کرده‌اید معرفی کنید.

گام ۶: پس از اینکه تمام مراحل برنامه ریزی تمام شد، کمپین را آغاز کنید.

گام ۷: نتایج خود را مستند کرده و تکنیک بازاریابی چریکی خود را ارزیابی کنید.

موضوعات جدید در بازاریابی چریکی؟

بازاریابی راکد منجر به مرگ کسب و کار می‌شود. در این دنیای دیجیتالی مدرن، تکنولوژی حرف اول را می‌زند. نوآوری و نوگرایی برای جان به در بردن کسب و کارها ضروری است. اینجا می‌توانید جدیدترین تکنیک‌های استفاده از بازاریابی چریکی را مشاهده کنید:

بازاریابی چریکی برای برند را با استفاده از موبایل انجام دهید

عملا همه افراد یک تلفن هوشمند و تبلت دارند. افراد روی دستگاه های خود حساب کرده، وارد اپلیکیشن های خود می شوند و تمام مدت در سایت های مورد علاقه خود سیر می کنند. کسب و کارها باید مطمئن باشند که سایت های آنلاین آنها بهینه شده و آماده رقابت می باشد.

تجربه کاربری را در اولویت قرار دهید

سایت شما باید جذاب بوده و اگر می خواهید مخاطب اطراف شما بماند و حرف های خوبی درباره سایت شما بزند، باید بتواند به سادگی از آن بازدید کند. محتوای کاملا منحصر به فرد و نامتعارف، با استایل واقعی بازاریابی چریکی بسازید. ساختن هشتگ های مهم را فراموش نکنید.

سرعت سایت خود را بهینه کنید

سایت‌هایی که به اندازه کافی سریع بارگیری نمی‌شوند، بازدید هم نمی‌شوند. ویدئوهای بازاریابی چریکی شما دیده نخواهد شد مگر آنکه صفحه شما سرعت مناسبی داشته باشد.

کاربر خود را با محتواهای دیگر آشنا کنید

به لینک های قوی و قدرتمندی که می توانید بسازید فکر کنید!

به سراغ اینفلوئنسرها بروید

ماموران و اینفلوئنسرهای برند، قدرتی دارند که می‌توانند تلاش‌های بازاریابی چریکی برای برند شما را به سطح بعدی برسانند.

بازاریابی چریکی برای برند به شما فرصتی برای ساخت فاکتور بی نظیری داده که مخاطب هدف شما به خوبی می تواند آن را به خاطر بسپارد. بازاریابی چریکی شما را مجبور می‌کند چیزی منحصر به فرد بسازید که مردم درباره آن صحبت کنند. شما تلاش‌های تبلیغاتی قدیمی خود را کنار گذاشته و به ایده‌های جدیدی فکر می‌کنید که برای افرادی که روش‌های شما را تجربه می‌کنند غافلگیر کننده است. مخاطب زمانی که تجربه غیرموازی از برند شما داشته باشد، حتی بهتر هم شما را به خاطر خواهد سپرد. بهتر از همه اینکه با بازاریابی چریکی، به تیم بازاریابی خود شانسی برای طوفان فکری و کار روی ایده‌هایی می‌دهید که اعتماد به نفس و کارهای خلاقانه آنها را افزایش می‌دهد.

۱۰ ایده عالی بازاریابی چریکی برای برند که می‌توانید امروز از آنها استفاده کنید

تاکتیک های بازاریابی چریکی برای برند بسیاری وجود دارد که می‌توانید امروز برای تبلیغ برند خود از آنها استفاده کنید. استفاده از این تاکتیک‌ها هزینه زیادی ندارد، اما به خوبی می‌توانند باعث شوند افراد نام شما را به خاطر بسپارند که در زمان خرید بسیار به نفع شما خواهد بود. اینجا می‌توانید ۱۰ ترفند برتری که می‌توانید از آنها استفاده کنید را بیاموزید:

۱. قدرت باورنکردنی استیکرهای ساده را درک کنید

استیکرهای ساده به مخاطب کمک می‌کنند با برند شما بیشتر آشنا شوند. این یک استراتژی بازاریابی معمولی نیست، زیرا ترفند بسیار کوچکی است؛ اما با توجه به اندازه‌ای که دارد، قدرت انجام کارهای بسیار زیادی را دارد.  شبکه اجتماعی ردیت  Reddit از استیکر لوگوی بسیار جالب خود که به شکل یک آدم فضایی است استفاده کرد.

بازاریابی چریکی برای برند

استیکر ردیت برای لپ تاپ

استفاده از استیکر در اتومبیل ها، کیف ها، اتوبوس ها، صحافی‌ها و غیره بسیار فراگیر شد. در مدت زمان کمی، همه جا پر شده بود از این استیکرها.  کمی بعد، تصاویر استیکرها و افرادی که از این لوگو استفاده می‌کردند در تمام شبکه اجتماعی پخش شد. مدیر اجرایی کمپانی عنوان کرد که آنها کمتر از پانصد دلار را برای این استیکرها صرف کرده‌اند، اما نتایج بسیار بیشتر از اینها ارزش داشت. تا به امروز، ردیت ۳۶ میلیون حساب کاربری و ۱۶۹ میلیون بازدیدکننده ماهانه منحصر به فرد دارد. هیچوقت قدرت غیرقابل تصور استیکرهای ساده را برای بالا بردن برند خود، دست کم نگیرید.

۲. از المان‌های محیطی جذاب استفاده کنید

تولیدکنندگان فیلم ترسناک “It” در سال ۲۰۱۷ از روش بازاریابی چریکی استفاده کرد و بادکنک های قرمز رنگی را به  در جوی های فاضلاب سرتاسر شهر سیدنی در استرالیا گره زد.

بازاریابی چریکی برای برند

بازاریابی چریکی برای برند

در کنار این بادکنک ها یادداشتی بود که می گفت:” از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک تر است.” این تکنیک از آشنا بودن مخاطب با بادکنک های جذاب قرمز استفاده می‌کرد، چرا که این نماد مرتبط بود با شخصیت استفن کینگ به نام  Pennywise، دلقکی شیطانی که بچه‌ها را طعمه خود قرار می‌داد. این شخصیت در رمان بسیار پرفروشی  که نام آن نیز “It” بود، وجود داشت. آنها همچنین چند نقاشی دیواری از چهره پنسیلوانیا در جای جای شهر کشیدند. آن بادکنک‌ها و نقاشی‌هایی که به شکل کاملا استراتژیک نصب شده بودند، مردم را برای رونمایی از این فیلم آماده کردند. این روش‌ها توانست ترافیک بسیار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برای فیلم به وجود آورد. چیزی که در نهایت منجر به موفقیت فیلم شد. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از این تکنیک‌های منحصر به فرد برای تبلیغات بهینه محصولات شرکت خود استفاده کنید.

۳. استفاده از گرافیت‌های برعکس

این درست برعکس گرافیت‌های واقعی است، چون به جای اضافه کردن چیزی به سطح، مانند آنچه معمولا در کارهای گرافیتی انجام می‌شود، بازاریاب‌ها کثیفی و جرم را از دیوارها، خیابان ها یا هر سطحی پاک می‌کنند تا پیام منحصر به فردی به شهروندان داده و برای خود در ذهن آنها، بک گراندی درست کنند. می‌توانید از این روش فقط با حک کردن شابلونی لوگوی خود در پیاده روها استفاده کرده و بعد بخش‌هایی که نمی‌خواهید را شستشو دهید تا طرح دلخواه شما چاپ شود.

۴. از بازاریابی مفهومی استفاده کنید

این استراتژی مربوط به دخالت دادن پلتفرم‌های ارتباطی و چگونگی تغییر نحوه تبلیغ محصولات براساس این تغییر و تحول است. باید بتوانید محتوای مناسبی را به مخاطب هدف مناسب و در زمان مناسب ارائه کنید، تا بیشترین منافع ممکن را داشته باشید. برای مثال، بیسکویت اورو Oreo از این روش در زمان قطع برق مسابقات سوپربال سال ۲۰۱۳ استفاده کرد. در میان خاموشی که حکمفرما شده بود، آنها تبلیغی را توییت کردند که می گفت:” در تاریکی هم هنوز می‌توانید به پیش بتازید.” این تبلیغ شوخ، توجه مخاطب را جلب کرد به دلیل اینکه زمان ارائه این تبلیغ شوخ، بسیار مناسب بود.

۵. به ساخت کمپین های ضد تبلیغاتی بپردازید

اگر بخواهم ساده توضیح دهم، این استراتژی برای نشان دادن یا مقابله با استراتژی موفقیت آمیز یک برند موفق به کار می‌رود. یکی از معروف‌ترین و طولانی‌ترین کمپین‌های ضد تبلیغات، کمپین‌های تبلیغ علیه سیگار هستند که توسط سازمان‌های سلامتی انجام می‌شوند. اغلب این ضدتبلیغات با ارائه یک سری آمار اولیه انجام شده و تصویری از ریه‌های خونین در کنار صورتی سالم را نشان می‌دهد که به این ترتیب بتواند به بیشترین حد ممکن، چهره سیگار کشیدن را منفی و تیره نشان دهد. قدرت ضد تبلیغات برای رقابت با رقبای خود را دست کم نگیرید.

۶. از جایگذاری خلاقانه محصولات خود استفاده کنید

جایگذاری محصولات به سبک چریکی می‌تواند با نشان دادن ارزش آن درست در وسط زندگی روزمره افراد، توجه‌ها را به سمت محصول شما جلب کند. برای مثال، در سال ۲۰۱۰، کمپانی اتومبیل ولکس واگن، یک سرسره بازی قرمز رنگ در ایستگاه قطار آلمان ساخت. مردم به جای استفاده از پله یا پله برقی، دوست داشتند از این سرسره استفاده کنند. روی این سرسره نوشته شده بود:”لاین سرعت”. جایگذاری غیرمعمول چیزی بسیار جالب و غیرمتداول، نقل حرف های مردم شهر شده بود. اگر حتی یک کمپانی کوچک هستید، می توانید از این روش برای ساخت چیزی هیجان انگیز استفاده کنید و به این ترتیب تجربه ای به یادماندنی برای مشتریان موردنظر خود بسازید.

بازاریابی چریکی برای برند

لاین سرعت از نمای نزدیک

۷. فضای موجود را گسترش دهید

برند آیکیا، شدیدا روی این روش سرمایه گذاری کرد. او از خیابان های پاریس و منهتن برای نشان دادن اجناس تزئینی خود استفاده کرد. یک اتاق پذیرایی تزئین شده را، وسط یک خیابان شلوغ تصور کنید. به این فکر کنید چقدر جالب است اگر پنجره‌های قطار، با پرده‌های فانتزی تزیین شده باشد یا در اتوبوسی که جلوی پای شما ترمز می‌زند، بتوانید بالشت و مبل پیدا کنید. می‌توانید از ایده‌های مشابهی استفاده کنید تا همه برند شما را به خاطر داشته باشند.

بازاریابی چریکی برای برند

بازاریابی چریکی برای برند

۸. با یک برند دیگر همکاری کنید

گاهی اوقات، همکاری با یک برند، به خصوص با برندی که انتظارش نمی‌رود، به تبلیغات محصولات شما کمک خواهد کرد. برای مثال،  خمیردندان  Colgate با پیتزا فروشی‌های محلی همکاری کرد. آنها سفارشات شام را در جعبه هایی با برند Colgate ارسال می‌کردند. این کار باعث می‌شد به مشتریان یادآوری شود پیش از رفتن به رختخواب، شستشوی دندان‌های خود را فراموش نکنند.

بازاریابی چریکی برای برند

پیتزای خمیردندان

۹.یک فلش ماب کلاسیک بسازید

برای تبلیغ کسب و کار خود، یک برنامه فلش موب را سازمان دهی کنید. این کار شامل، گروهی از اشخاص می‌شود که مجموعه عملیات خاصی را در زمان و مکان خاصی انجام می‌دهند. می‌توانید بازیگران را استخدام کنید و یا از اعضای گروه خود درخواست کنید به شما برای ساخت یک فلش ماب تعاملی که باعث می‌شود همه بخواهند با آن عکس یادگاری بگیرند کمک کنند. این کار باعث می‌شود مخاطبین شما ویدئوهای خود را در دنیای مجازی بارگذاری کنند و به این ترتیب افراد دیگر نیز به مجموعه شما علاقمند شده و ترافیک ورودی به صفحات شما افزایش یابد.

۱۰. به دنبال عاملی باشید که همه انگشت به دهان بمانند!

به یک شاهکار تبلیغاتی فکر کنید که به وسیله آن بتوانید توجه مشتریان خود را جلب کنید. برای فیلم سه بعدی کینگ کنگ، تولید کنندگان چند المان بزرگ به شکل پنجه گورل در ساحل ساختند. مردم به طور طبیعی با این المان‌ها عکس می‌گرفتند و تصاویر خود را در شبکه های اجتماعی، با هشتگ های مربوط به فیلم به اشتراک می‌گذاشتند.

یک قاعده همیشگی : اگر می خواهید از بقیه شرکت ها متمایز و متفاوت باشید، متفاوت فکر کنید.
۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
4.7/5 - (4 امتیاز)
تاریخ انتشار: 28 آذر, 1398
آخرین ویرایش: ۱۲ آذر, ۱۳۹۸
منبع: linchpinseo
      اشتراک گذاری

    تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x