بایدها و نبایدهای برنامه بازاریابی آنلاین

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
بایدها و نبایدهای برنامه بازاریابی آنلاین

شرکت‌های بازاریابی دیجیتال مدت زیادی است که مشغول اجرا و پیاده‌سازی بایدها و نبایدهای برنامه بازاریابی آنلاین خودند، ما مدت زمان زیادی  را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم. شکایت‌های بسیاری را درباره زمان از دست رفته خود در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از سرویس‌های آنلاین دیگر می‌شنویم. اما باز هم در این فضاها غرق می‌شویم.

راه‌حلی برای این موضوع وجود ندارد، زیرا ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. تمام اعتبار و ارزش نصیب شاخه‌ بازاریابی دیجیتال می‌شود. اما آیا متوجه این موضوع شده‌اید که همان مدت زمانی را که صرف آن می‌کنید در اصل با ارزش است؟ شما در طول این روند با اطلاعات، اخبار، گرافیک‌ها و ویدیوهای جدید روبرو می‌شوید.

اگر شما مدت زمان طولانی را صرف کنید، شعار تولیدکنندگان محتوا به تحقق پیوسته است. شما می‌توانید این کار را برای کسب‌وکار یا برندی که برای آن کار می‌کنید انجام دهید یا برنامه‌ بازاریابی آنلاین برای برندی که در آن کار می‌کنید را آماده کنید.

شما می‌توانید کاملاً مشتاقانه این روش را اتخاذ کنید، زیرا رسانه‌های اجتماعی به شما فرصتی بی‌سابقه برای ایجاد یک نام تجاری و یک جامعه‌ هدف اعطا کرده‌اند. مخصوصاً زمانی که می‌توانید با مخاطبین خود به صورت موثر در ارتباط باشید.

هرچند، زمانی که شما یک ماشین می‌خرید، قطعاً باید یک سری اصول اولیه را بدانید. پس چرا بعضی از بایدها و نبایدهای اولیه برنامه بازاریابی آنلاین را ندانید؟ در ادامه به لیستی جامع از بایدها و نبایدها در هر جنبه‌ای از برنامه بازاریابی دیجیتال می‌پردازم که باید همیشه در ذهن داشته باشید.

با من تا انتهای این مقاله همراه باشد

بایدها و نبایدهای برنامه بازاریابی آنلاین

  1. مخاطبین خود را بشناسید

در بایدها و نبایدهای برنامه بازاریابی آنلاین، در ابتدا باید یک مسیر را برای خود ایجاد کنید. روند دیگران را تقلید نکنید؛ ممکن است برای شما مفید نباشد. دلیل این امر هم فقط تفاوت در مخاطبین  هدف است. مخاطبین هدف خود را بشناسید، ذهنیت واضحی از علایق، رفتار، دموگرافی و سلیقه آنان داشته باشید. دو مورد متفاوت A و B را امتحان کنید و ببینید کدام یک را بیشتر می‌پسندند. در شبکه‌های اجتماعی، صفحه‌هایی مانند Sarcasm و Bombay High Court واقعاً بی‌نظیر هستند. آن‌ها با شناخت مخاطبین خود، به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

تبلیغات در اینترنت سفارشی شده است. فقط به این دلیل که تبلیغات متنی برای دیگران مفید بوده است، دلیل نمی‌شود که برای شما هم مفید باشد. اصول دیگران را تقلید نکنید، فقط به این دلیل که برای آنان موفقیت‌آمیز بوده است.

شما مخاطبین هدف خود و چیزی که مناسب آنان است را بهتر می‌شناسید. به خاطر داشته باشید که تنها دلیل موفق شدن کسب‌وکار شما در اصل همین مخاطبین شما است. یک قدم به عقب بردارید و حرکت بعدی خود را ارزیابی کنید.

  1. برند تجاری و رقابت خود را بشناسید

بعد از شناخت مخاطبین خود، برند تجاری و رقابت اطراف خود را بشناسید. زمانی که شما در بازاریابی دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، ایجاد یک استراتژی برندسازی قوی امری ضروری است. خطر اینکه همین استراتژی علیه نام تجاری شما عمل کند بسیار است.کمپین  #DeleteUber یکی از مواردی بود که در کمپین علیه برند اوبر به وجود آمد.

یک بازاریاب دیجیتال حرفه‌ای همیشه یک قدم جلوتر از رقابت است. با یاد گرفتن اینکه رقبا چه چیزی را پیشنهاد می‌دهند، جلو ماندن از رقابت یک امر محتمل به حساب می‌آید. اگر شما تبلیغات دوسویه  آمازون هند (Amazon India) و فلیپکارت (Flipkart) که یک سایت فروشگاهی هندی است را به خاطر داشته باشید؛ این تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی فروش بزرگ میلیون دلاری ویرانگری در روز حراجی پدید آورد.

در نتیجه، شناخت نقاط قوت و ضعف رقبایتان یک امر ضروری است. این امر به شما در تقویت نقاط قوتتان و بهبود نقاط ضعفتان کمک خواهد کرد.

  1. مطالب و محتوای اورجینال بنویسید

بعد از شناخت مخاطبین، برند تجاری و رقبای خود، شناخت استراتژی برند تجاری خود و هدف‌هایی که در صدد به دست آوردن آنان هستید بسیار مهم است. برتری از طریق مزیت رقابتی، یک استراتژی بازاریابی موفق شامل مدیریت محتوای باکیفیت و اورجینال است. برندهای تجاری مانند باز فید  Buzzfeed اسکوپ ووپ و Scoop Whoop به خوبی مخاطبین هدف خود را می‌شناسند، رقابت را در محیط اطراف خود احساس می‌کنند و محتوای اورجینالی تولید می‌کنند که باعث می‌شود تا مخاطبینشان با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و آن‌ها را به یاد آورند.

همه چیز از وب‌سایت تا پست‌های وبلاگ، از شبکه‌های اجتماعی تا تبلیغات، همه‌چیز در بازاریابی دیجیتال باید متناسب با مخاطبین مورد هدف شما باشد. این موضوع فقط در مورد تولید محتوای شما نیست، این موضوع در مورد زمینه‌ای است که باعث افزایش ارتباط محتوای شما می‌شود. کاربران باید بتوانند با نوشته‌های شما ارتباط برقرار کنند. پیوند مطالب شما باید در کسب رتبه‌بندی بالاتر در گوگل و برقراری ارتباط موثر با مخاطبین به شما کمک کند.

  1. کانال‌های ارتباطی مناسب را پیدا کنید و در برنامه بازاریابی آنلاین خود جای دهید

اینکه شما فقط از طریق رسانه‌های اجتماعی می‌توانید به مخاطبین خود دسترسی پیدا کنید فقط یک افسانه است. گوگل یک موتور جستجو است که بیشترین استفاده را دارد و شما می‌توانید از این پلتفرم برای فروش استفاده کنید. زمانی که شما بازار هدف مشخص دارید و برای رسیدن به آن به صورت موثر تلاش می‌کنید، لازم است که کانال‌های ارتباطی صحیح را مشخص کنید تا بتوانید با محتوای خود به آنان دسترسی یابید.

مخاطبین مورد هدف مشخص می‌کند که شما باید کدام یک از کانال‌های ارتباطی را برای رسیدن به آن‌ها  انتخاب کنید. اگر می‌خواهید که محصول خود را به جامعه هدف بزرگی نشان دهید، باید مخاطبین خود را از طریق یوتیوب مورد هدف قرار دهید. به همین ترتیب، برای استفاده از استراتژی بازاریابی بصری باید از اینستاگرام و پینترست استفاده کنید. در کسب و کارهای مدل B2C یا فروش کسب و کار به کاربران استفاده از فیسبوک و پینترست بسیار مؤثر است.

  1. ارتباط برقرار کنید

رسانه‌های اجتماعی بر سایر اشکال بازاریابی برتری دارند، زیرا مزیت برقراری ارتباط با مخاطبان مورد نظر شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی این توانایی را دارند که با افراد در زمینه‌های فردی ارتباط برقرار کنند. برخلاف پخش مستقیم، استفاده از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه‌ ایجاد یک رابطه شخصی با افرادی که در ارتباط هستید را اعطا می‌کند، همچنین به شما اجازه‌ دسترسی به روند افکارشان و حتی دریافت پاسخ‌های فوری در زمان را می‌دهد.

برقراری ارتباط فقط به برقراری رابطه با هر فرد در زمینه‌های شخصی اشاره دارد.

شما می‌توانید بینش مردم و روند تفکر آنان را بشناسید، شما می‌توانید اطلاعات بیشتری را در مورد پیش زمینه و دموگرافی آنان به دست آورید و بر این اساس، قادر خواهید بود تا با آنها ارتباط بهتری را برقرار کنید.

در کنار دانستن این لیست از بایدها در بازاریابی دیجیتال، آشنایی با لیست نبایدها نیز بسیار مهم است.

در ادامه نیز به یک لیست کوتاه از نبایدها در بازاریابی دیجیتال اشاره شده است که امیدواریم مفید واقع شود.

نبایدها

  1. تعامل داشتن را فراموش نکنید

به همان صورت که در راستای افزایش ارتباطات خود از اتفاقات بازاریابی دیدن می‌کنید، همین روند را نیز باید در پلتفرم‌های دیجیتال دنبال کنید. هرگز فراموش نکنید که صحبت کردن با مردم یک امتیاز محسوب می‌شود. شما بدون صحبت کردن، بدون داشتن مکالمه با خوانندگان یا مخاطبین خود، بدون معرفی محصولاتتان و بدون استقرار محتوا، نمی‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

  1. تحت تاثیر قرار نگیرید

اگر شما در یوتیوب فعالیت می‌کنید، ممکن است که احتیاجی به حساب کاربری در پینترست نداشته باشید. احتیاجی نیست که در تمام شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری داشته باشید. هرچند، لازم است که عاقلانه انتخاب کنید و حداقل در دو یا سه گروه سرمایه‌گذاری کنید. بر روی گروهی سرمایه‌گذاری کنید که بیشترین مخاطب را دارد و مناسب برند شما است.

  1. نادیده نگیرید

هرگز مخاطبین یا مشتریان خود را نادیده نگیرید. هرگز ایمیل‌ها یا توییت‌های اسپم و درخواست نشده ارسال  نکنید. هیچ کدام از این کارها دیگر تاثیری ندارد. ما اذیت می‌شویم و آن‌ها را پاک می‌کنیم. صحیح است؟

  1. وب‌سایت به روز نشده نداشته باشید

شما نمی‌توانید وب‌سایتی داشته باشید که مدت طولانی به روز رسانی نشده است. همه وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند. راه ارتباطی اصلی خود را بسازید. اولویت بندی کنید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات در اختیار مخاطبین خود قرار دهید. وب‌سایت خود را به روز رسانی کنید، محتوای جدید بارگذاری کنید، طراحی مناسب داشته باشید و کیفیت را در تمامی قسمت‌های وب‌سایت خود حفظ کنید.

نتیجه‌گیری:

برنامه بازاریابی آنلاین موضوعی بسیار پیشرفته است. شما حتماً باید روزانه خود را آپدیت کنید. با روش‌های جدید آشنا شوید، آگاهی داشته باشید، هوشیار باشید، مخاطبین خود را هوشمندانه انتخاب کنید، به یاد داشته باشید که تبلیغات محتوایی بهترین است. در زمینه خود یک فرد موفق و تاثیرگذار باشید.

۳.۴/۵ - (۱۰ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
3.4/5 - (10 امتیاز)
تاریخ انتشار: 3 مرداد, 1398
آخرین ویرایش: ۱۳ مرداد, ۱۳۹۸
منبع: eternitywebdev
      اشتراک گذاری

    تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ

    با بهره بردن از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود را با اطمینان بیشتر و ریسک کمتر آغاز کنید. دیجیتال مارکتینگ شامل چندین حوزه تخصصی است؛ که هر کدام دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند. اگر می‌خواهید از فضای آنلاین برای معرفی کسب‌وکار خود بهره برده و فروش بیشتری را تجربه کنید؛ یا اگر ایده‌ای جذاب برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در بستر وب دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هر کاری، از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین بهره ببرید. در جلسه مشاوره ما خواسته‌های شما را بررسی کرده و نیازهای احتمالی، سختی‌های پیش رو، هزینه‌ها، شانس موفقیت و به‌طور کلی مسیر درست را به شما نشان خواهیم داد.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x