آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

در مباحث سئو سایت ما با مقوله نسبتا قدیمی با نام ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول هنوز هم سر و کار داریم.سایت مپ یک فایل xml است که با دستوری تکراری تک تک آدرس های سایت را در خود جای داده و به ربات گوگل می‌گوید این آدرس‌ها را باید در لیست خود بگنجاند.

این که سایت مپ چگونه ساخته می‌شود و باید چه ویژ‌گی‌هایی داشته باشد موضوعی است که باید برای آموختن آن وارد آکادمی دیاکوبین شوید درس  تولید و تنظیم نقشه سایت را کاملا بخوانید. ما در اینجا به تولید سایت مپ نمی‌پردازیم و فرض می‌کنیم که سایت شما یک سایت مپ درست و در عین حال معتبر دارد.

حالا به گوگل می‌خواهیم بگوییم که این فایل در سایت ما موجود است و تو هر بار که می‌خواهی وارد سایت من شوی می‌توانی صفحات را از این مسیر هم چک کنی.

گوگل سرچ کنسول برای این کار امکانات خاصی دارد. اگر تا الان سایت خود را به گوگل سرچ کنسول معرفی نکرده‌ اید دقیقا همین الان وقت آن است که این کار را انجام دهید. گوگل سرچ کنسول برعکس بسیاری دیگر از ابزارهای سئو علاوه بر این که یک ابزار مهم برای پایش سایت و شما می‌توانید مهمترین آمار سایت را از این ابزار به دست آورید می‌توانید برخی عملیات بهینه سازی سئو سایت را روی آن انجام دهید.

از سلامت کامل سایت مپ خود اطمینان حاصل کنید. این کار را با قرار دادن فایل در روت سایت و باز کردن سایت مپ در آدرس دامین می توانید انجام دهید. یعنی بعد از آن که سایت مپ را در روت قرار دادید به  صورت: https://exampele.com/sitemap_index.xml  را سرچ کنید در این حالت اگر خطایی داشته باشید به شما با خط آن نشان داده می‌شود. همینطور می‌توانی از ابزار یاندکس برای این کار استفاده کنید.

حالا ما فرض می‌کنیم سایت مپ شما کاملا سالم است و بی خطا اجرا می‌شود. وارد گوگل سرچ کنسول شوید. سپس به بخش سایت مپ بروید در این قسمت اگر دسترسی شما به گوگل سرچ کنسول دسترسی ادمین داشته باشید این قسمت را می‌بینید.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

که البته در قسمت Submitted sitemaps چیزی نوشته نشده است. حالا کافی است در کادر بالا یعنی در قسمت Add a new sitemap  باید اسم سایت مپ خود را بدون دامنه بنویسید. اسم سایت مپ می‌تواند هر چیزی باشد. اما بهتر است به صورت  sitemap_index.xml/  ‌باشد اگر چند سایت مپ روی سایت خود دارید می‌توانید اسم سایت مپ را  به صورت sitemap1_index.xml  قرار دهید. البته توصیه می‌کنم از روش شاخه‌ای برای این کار استفاده کنید و تنها یک سایت مپ را به گوگل سرچ کنسول معرفی کنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

در آخر دکمه submit را بزنید.

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

وقتی که این کار را انجام دهید بلافاصله سایت مپ در قسمت Submitted sitemaps درج می‌شود. اما این به معنی درج شدن تمام آدرس‌ها به گوگل نیست. البته کار شما برای معرفی سایت مپ به گوگل سرچ کنسول تمام شده است. گوگل سرچ کنسول ابزاری با عملکرد در لحظه نیست. نزدیک‌ترین آماری گوگل سرچ کنسول به شما ارائه می‌کند برای ۸ ساعت قبل است. که آمار کلمات کلیدی است. تازه این آمار هم حدود دو تا سه روز طول می‌کشد که پالایش شود و به صورت نهایی به شما ارائه شود.

در بحث معرفی سایت مپ به گوگل سرچ کنسول این بازه زمانی بسیار طولانی تر است. گوگل هر چند روز یک بار به این بخش سر می زند و در نموداری صفحات معتبر را به شما نشان می‌دهد. این آمار همان بخش Coverage است که شما در آن صفحات معتبر صفحات دچار خطا و صفحات کنار گذاشته شده را می‌بیند.

کنترل سایت مپ  بعد از ثبت نقشه سایت به گوگل سرچ کنسول

این واقعیتی است که در بیشتر مواقع چندان مهم نیست که کی به سایت مپ سایت خود و لیست ارائه شده از سایت مپ خود در گوگل سرچ کنسول سر می‌زنید. به خصوص اگر ساختار سایت مپ شما داینامیک باشد و مثلا در وردپرس افزونه یاست آن را بسازد. اما مهم است که اگر گوگل خطایی در این بخش به شما ارائه کرد آن را به سرعت رفع کنید.

این گونه می‌توانید مطمئن باشید که همیشه سایت مپ شما به خوبی به گوگل معرفی شده است و به خوبی هم کار می‌کند.

Rate this post
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
Rate this post
تاریخ انتشار: 30 دی, 1398
آخرین ویرایش: 30 دی, 1398
منبع: diacobin
      اشتراک گذاری

    تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

    خدمات سئو

    سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت از جمله خدمات مهم دیاکوبین به کسب‌وکارهای آنلاین است. خدمات سئو در دیاکوبین بر اساس اصول سئوی ارگانیک انجام می‌شود. به این معنا که ما برای رشد بازدید و کسب رتبه وب‌سایت شما، هیچ عملی خلاف قوانین گوگل انجام نمی‌دهیم. به همین علت نیز امکان آسیب دیدن وب‌سایت شما وجود نداشته و رتبه‌های به دست آمده نیز دارای عمری طولانی‌تر و ثبات بیشتر هستند. البته این روش نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتر و در نتیجه صبوری بیشتر کارفرما است. روال انجام کار در دپارتمان سئوی دیاکوبین به این شکل است که پس از بررسی وب‌سایت و خواسته‌های شما، پیشنهادی شامل روش انجام کار، زمان انجام و هزینه‌های آن برای شما ارسال می‌شود؛ و در صورت توافق طرفین کار بهینه‌سازی وب‌سایت شما آغاز می‌شود.

    خدمات سئو
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x