راهنمای شراکت در کسب‌ و کارهای آنلاین

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
راهنمای شراکت در کسب‌ و کارهای آنلاین

اگر تصمیم دارید با شریک تجاری یا شرکای تجاری خود کسب‌وکاری را راه‌اندازی کنید خواندن این مقاله را از دست ندهید. با اینکه شراکت در کسب‌ و کارهای آنلاین و مدیریت آن با چند شریک نسبت به یک تجارت با مدیریت واحد پیچیده‌تر است اما با دنبال کردن هفت مرحله‌ای که در ادامه به آنها می‌پردازیم، این روند برای شما و شریک تجاری‌تان سریع‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

اگر قصد دارید شرکتی با مسئولیت محدود با چند شریک تجاری راه‌اندازی کنید نیز می‌توانید از این مراحل استفاده کنید. یک قانون خوب برای تصمیم‌گیری درباره راه‌اندازی یک استارتاپ وجود دارد که می‌گوید: «راهی را که قصد ادامه دادن آن را دارید شروع کنید.»

با مشاوره دیجیتال مارکتینگ نام کسب‌وکار خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

شراکت چیست؟

شراکت در یک کسب‌وکار به معنی ایجاد کسب‌وکار با چند شریک تجاری است که در اداره کسب‌وکار و سود و زیان آن سهیم هستند. در این مقاله ما روش‌هایی برای ایجاد همکاری و ساختار شراکت در کسب‌وکارها ارائه خواهیم کرد.

زمانی که شراکت خود را در کسب‌وکار آغاز می‌کنید فقط شرایط فعلی را در نظر نگیرید بلکه چشم‌اندازی برای آینده و در بازه زمانی طولانی داشته باشید. این نکته را در نظر بگیرید که با گذشت سال‌ها ساختار مشارکت شما چگونه تغییر پیدا می‌کند؟ چه شرکای تجاری دیگری ممکن است به شما بپیوندند؟ اگر مشارکت موفقیت‌آمیز باشد چه خواهد شد؟ در غیر این‌صورت چگونه ممکن است وضعیت مالیات کسب‌وکار مشارکتی شما تغییر کند؟

در تصمیم‌گیری‌هایتان حتما مسائل مربوط به بدهی‌ها و مالیات را در برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر بگیرید. شما تمایل دارید مسئولیت شرکا را محدود کنید تا مالیات کمتری بپردازید که البته این از نظر قانونی نیز مشکلی نخواهد داشت. بسته به نوع مشارکت ممکن است برخی از شرکای تجاری مایل باشند مسئولیت کم و بیشی نسبت به عملکرد خود به عنوان شریک تجاری داشته باشند.

در کسب‌وکار مشارکتی، شرکای تجاری سهم خود از مالیات را بر اساس سهم مشارکت خود از طریق اظهارنامه مالیاتی شخصی خود پرداخت می‌کنند. بسته به ساختار ایجاد شراکت، روش‌هایی برای محدود کردن قانونی پرداخت مالیات توسط شرکای تجاری وجود دارد.

مرحله اول: درباره شرکای تجاری خود تصمیم‌گیری کنید

شما ممکن است کسب‌وکار مشارکتی خود را با یک یا چند شریک تجاری آغاز کنید. در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد و پرداخت‌هایی که باید صورت بگیرد باید تصمیمات مختلفی بگیرید.

سهم شریک تجاری

پیوستن به این مشارکت چقدر هزینه دارد؟ معمولا وقتی شراکت در کسب‌ و کارهای آنلاین ایجاد می‌شود یا شریک تجاری جدیدی به آن می‌پیوندد، آن فرد مبلغ مشخصی را در مشارکت سهیم می‌شود. شما باید درباره سهم هر شریک تصمیم بگیرید و تعیین کنید سهم شرکای جدید در آینده چه مقدار است.

انواع شریک تجاری

جذب چه نوع شرکای تجاری را برای کسب‌وکار مشارکتی خود در نظر دارید؟ آیا همه شرکای تجاری مانند هم هستند یا اینکه برخی از آنها نسبت به دیگران در انجام فعالیت‌های روزانه مسئولیت‌پذیرتر هستند؟ در بعضی از مشارکت‌ها، شرکای عمومی وجود دارند که کارها را انجام می‌دهند و تصمیم می‌گیرند و شرکای محدود که در مشارکت سهیم هستند اما تصمیم‌های روزانه را اخذ نمی‌کنند.

همچنین ممکن است بخواهید برخی از شرکا شریک دارایی و برخی دیگر شرکای حقوق‌بگیر شما باشند.

سهام شریک تجاری

هر شریک تجاری چه بخشی از سود را کسب می‌کند؟ سود مشارکت با توجه به سهم، سنوات، نوع یا ترکیبی از موارد گفته‌شده بین شرکای تجاری تقسیم می‌شود. سود حاصل باید ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده و بین همه شرکا تقسیم شود. البته شرکا زیان مشارکت را با همان درصد مشابه پرداخت می‌کنند. این تقسیم‌بندی فقط برای پرداخت مالیات است و مبلغی که هر شریک از درصد مشارکت خود خارج می‌کند اختیاری است.

مرحله دوم: درباره نوع مشارکت تصمیم بگیرید

بر اساس تصمیماتی که در مرحله اول اخذ کرده‌اید باید نوع مشارکت را انتخاب کنید. چندین نوع مشارکت برای انتخاب وجود دارد. مشارکت عمومی دارای یک نوع شریک تجاری است و همه در تصمیم‌گیری‌های روزمره شرکت می‌کنند و نحوه عملکرد سهم مشارکت آنها یکسان است.

مشارکت محدود هم شرکای عمومی و هم شرکای محدود دارد. مشارکت با مسئولیت محدود به همه شرکا اجازه می‌دهد تا از مسئولیت فعالیت‌های مشارکت عادی در امان بمانند. انواع مختلفی از مشارکت وجود دارد که ممکن است در کشور شما امکان‌پذیر باشد. شما باید قوانین تجاری کشور خود را بررسی کنید و ببینید امکان چه نوع مشارکتی برایتان فراهم است.

مرحله سوم: درباره نام کسب‌وکار مشارکتی تصمیم بگیرید

نوع مشارکت شما نام کسب‌وکار مشارکتی شما را تعیین می‌کند. برای مثال اگر مشارکت با مسئولیت محدود را شروع کنید از این نام استفاده خواهید کرد. نام کسب‌وکار، قطعه کلیدی کسب‌وکار شماست و تغییر آن دشوار و پرهزینه خواهد بود. بنابراین قبل از رفتن به مرحله چهارم اطمینان حاصل کنید که درباره نام تجاری‌ای که انتخاب کرده‌اید مطمئن هستید.

مرحله چهارم: کسب‌وکار مشارکتی خود را با کشورتان ثبت کنید

هنگامی که تمام اطلاعات مورد نیاز برای کسب‌وکار مشارکتی خود را جمع‌آوری کردید به وب‌سایت وزارت امور خارجه مراجعه کرده و بخش تجارت یا شرکت‌ها را جست‌وجو کنید. در اینجا کسب‌وکار خود را به عنوان کسب‌وکار مشارکتی ثبت می‌کنید. اگر شرکت شما در بیش از یک کشور فعالیت‌های تجاری انجام می‌دهد کشور مبدا به عنوان مشارکت داخلی و کشورهای دیگر به عنوان مشارکت خارجی ثبت می‌شوند.

مرحله پنجم: شماره شناسه کارفرما را اخذ کنید

بعد از تعیین نام تجاری، نوع و موقعیت مکانی می‌توانید شماره شناسه کارفرما (EIN) را دریافت کنید. تقریبا همه کسب‌وکارها نیاز به شماره شناسه کارفرما دارند حتی اگر کارمندی نداشته باشند. روند اخذ شماره شناسه کارفرما ساده است و می‌توان به صورت آنلاین اقدام کرد و فورا آن را دریافت کرد.

مرحله ششم: یک توافق‌نامه مشارکت و همکاری ایجاد کنید

از این مرحله مهم در شروع مشارکت خود صرف‌نظر نکنید. در یک توافق‌نامه مشارکت تمام فرآیندها و تصمیماتی که شرکا درباره آنها توافق کرده‌اند به صورت کتبی ثبت می‌شود. این توافق‌نامه پاسخ به تمام سوالاتی را که ممکن است در یک کسب‌وکار مشارکتی ایجاد شود دربردارد.

مرحله هفتم: سایر مجوزهای لازم را اخذ کنید

هر کسب‌وکاری با توجه به نوع فعالیتش باید مجوزهایی را دریافت کند. بنابراین اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنید و مجوزهای لازم را اخذ کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. سهل‌انگاری در این زمینه ممکن است شما را در آینده متحمل پرداخت جریمه، هزینه‌های زیاد و صرف زمان بیشتری کند. بنابراین طبق قوانین عمل کنید.

برای کسب‌وکارهای اینترنتی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی، درگاه پرداخت آنلاین و کسب مجوز از سامانه جامع رسانه‌های کشور ضروری است. نماد اعتماد الکترونیکی به منظور ایجاد اعتماد در کاربران فروشگاه‌های اینترنتی به این سایت‌ها تعلق می‌گیرد. این نماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سایت متقاضی پس از گذراندن مراحل دریافت نماد اعطا می‌شود.

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید به سایت نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارهای اینترنتی مراجعه کرده و مراحل لازم را طی کنید. در نهایت باید کپی مدارک لازم را به آدرس پستی تعیین‌شده ارسال کنید. معمولا اخذ نماد اعتماد الکترونیکی یک هفته تا یک ماه طول می‌کشد.

کمک گرفتن از وکیل در شروع مشارکت

بسیاری از افراد می‌پرسند که آیا برای شروع شراکت در کسب‌ و کارهای آنلاین به وکیل احتیاج دارند. شاید برای مراحل اولیه و ثبت‌نام و گرفتن شماره شناسه کارفرما نیازی به وکیل نداشته باشید اما حضور یک وکیل در ثبت توافق‌نامه مشارکت بسیار موثر است. وکیل به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که این توافق‌نامه با قوانین کشور شما مطابقت دارد و از اشتباهات آتی جلوگیری می‌کند.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
4.7/5 - (4 امتیاز)
تاریخ انتشار: 27 آذر, 1398
آخرین ویرایش: 27 آذر, 1398
منبع: thebalancesmb
      اشتراک گذاری

    از سال 1393 تولید محتوا در موضوعات مختلف کار اصلی من بوده است. به نوشتن و ترجمه در حوزه دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند هستم و تلاش می‌کنم مقالاتی مفید در حوزه کسب‌وکار آنلاین ارائه کنم.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ

    با بهره بردن از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود را با اطمینان بیشتر و ریسک کمتر آغاز کنید. دیجیتال مارکتینگ شامل چندین حوزه تخصصی است؛ که هر کدام دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند. اگر می‌خواهید از فضای آنلاین برای معرفی کسب‌وکار خود بهره برده و فروش بیشتری را تجربه کنید؛ یا اگر ایده‌ای جذاب برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در بستر وب دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هر کاری، از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین بهره ببرید. در جلسه مشاوره ما خواسته‌های شما را بررسی کرده و نیازهای احتمالی، سختی‌های پیش رو، هزینه‌ها، شانس موفقیت و به‌طور کلی مسیر درست را به شما نشان خواهیم داد.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x