آموزش نصب وردپرس در دایرکت ادمین

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
آموزش نصب وردپرس در دایرکت ادمین

در دنیای وب با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف می‌توان یک وب سایت را راه‌اندازی کرد، اما برخی از وب سایت‌ها بدون کد نویسی ساخته می‌شوند و این کار به وسیله سیستم‌های مدیریت محتوا انجام می‌شود. سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند و یکی از آنها وردپرس است. وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که در این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده و وب سایت‌های مختلف از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند. در صورتی که تصمیم به ایجاد یک وب سایت دارید، با استفاده از وردپرس می‌توانید حتی بدون دانش کد نویسی طراحی سایت انجام دهید. وب سایت‌های ساخته شده با وردپرس از امنیت بالایی برخوردار هستند و می‌توان موارد سئو را در آنها به آسانی انجام داد. در ادامه به مراحل نصب وردپرس در دایرکت ادمین خواهیم پرداخت.

هر وب سایت نیاز به فضایی دارد که در آن ذخیره شود که به آن هاست (میزبان) می‌گویند، این فضا را سرورها در اختیار وب سایت‌ها قرار می‌دهند. در صورتی که فردی آدرس وب سایت را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، سرور فایل‌های ذخیره شده در هاست را اجرا کرده و صفحه مورد نظر را ایجاد و به مرورگر کاربر ارسال می‌کند. سرورها سیستم عامل‌های مختلفی دارند و هر کدام از آنها امکاناتی را در اختیار مدیران وب سایت قرار می‌دهند. لینوکس یکی از سیستم عامل‌های سرور است و به خاطر متن باز (Open Source) بودن آن و نیاز نداشتن به لایسنس و مجوز، محبوبیت زیادی دارد.

نصب وردپرس در دایرکت ادمین

هر هاست به پنل کاربری نیاز دارد تا مدیر وب سایت بتواند به وسیله آن هاست را کنترل کند. دو نوع کنترل پنل محبوبیت بیشتری دارند، این کنترل پنل‌ها به صورت گرافیکی بوده و کنترل و مدیریت بخش‌های مختلف هاست را راحت‌تر می‌کنند. این کنترل پنل‌ها به نام‌های دایرکت ادمین (DirectAdmin) و سی پنل (Cpanel) هستند. هر دوی این کنترل پنل‌ها بر روی سرور با سیستم عامل لینوکس نصب می‌شوند و امکان هاست اشتراکی را فراهم می‌کنند. هر کدام از این کنترل پنل‌ها مزایای مخصوص به خود را دارند و مدیران وب سایت بنا به امکانات و خدمات مورد نیاز خود، آنها را انتخاب می‌کنند.

دریافت فایل و نصب وردپرس در دایرکت ادمین

در مرحله اول شما نیاز دارید تا فایل فشرده شده وردپرس را از سایت اصلی وردپرس  https://wordpress.org دانلود کنید. همیشه این فایل را از سایت اصلی دانلود کنید، دریافت فایل از سایت‌های دیگر از لحاظ امنیتی مناسب نیست و امکان دارد در داخل آن بدافزاری قرار داشته باشد که بعد از راه‌اندازی وب سایت باعث بروز مشکلات شود.

زمانی که دامنه برای سایت خود خریداری می‌کنید و با خرید هاست، شما نیاز دارید تا DNSهای دامنه را بر روی هاست خود تنظیم (set) کنید. تنظیم DNS ممکن است تا چند ساعت طول بکشد، با تنظیم DNS دامنه، هاست شما به دامنه متصل می‌شود و بعد از آن در صورتی که کاربری دامنه وب سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کند، اطلاعات موجود در هاست نمایش داده می‌شود.

برای اطمینان از این که دامنه شما به هاست متصل شده است، اگر نام دامنه را وارد کنید، خطای موجود نبودن صفحه یا ۴۰۳ در مرورگر نشان داده می‌شود. اما در صورت متصل نشدن دامنه با هاست در صفحه مرورگر خطای DNS را خواهید دید. در صورتی که بعد از ۷۲ ساعت همچنان خطای DNS نمایش داده شود، در مرحله اول کش در مرورگر خود را پاک کنید و در صورت برطرف نشدن خطا با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید.

بعد از متصل شدن دامنه به هاست، برای ورود به هاست دایرکت ادمین، شما باید بعد از نوشتن نام دامنه عدد ۲۲۲۲ را قرار دهید (https://www.example.com:2222). با رفتن به این آدرس پنجره ورود نمایش داده می‌شود، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، وارد پنل کاربری دایرکت ادمین می‌شوید. مرحله بعدی ساخت دیتا بیس است.

ساخت دیتا بیس برای نصب وردپرس در دایرکت ادمین

ساخت دیتا بیس برای نصب وردپرس در دایرکت ادمین

ساخت دیتا بیس در هاست

وردپرس برای اجرا شدن به دیتا بیس نیاز دارد و شما باید قبل از نصب وردپرس در هاست، یک پایگاه داده داشته باشید. بعد از وارد شدن به پنل، به قسمت MySQL Management وارد شوید. در صفحه‌ای که باز می‌شود قسمتی به نام Create new Database وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید یک دیتا بیس جدید ایجاد کنید. برای ساخت دیتا بیس شما نیاز به یک نام برای دیتا بیس جدید دارید که در قسمت نام، آن را وارد کرده و بعد از آن یک نام کاربری برای دیتا بیس تعریف کنید. توجه داشته باشید نام کاربری و نام دیتا بیس یکسان نباشند تا امنیت دیتا بیس حفظ شود.

دو کادر در زیر قسمت نام و نام کاربری وجود دارد که برای پسورد ورود به دیتا بیس است، هر دو کادر باید مقدار مشابه داشته باشند تا پسورد شما تائید شود. سعی کنید پسوردی را انتخاب کنید که پیدا کردن آن برای افراد هکر آسان نباشد. برای پسورد از حروف بزرگ، کوچک، عدد و نشانه استفاده کنید تا امنیت بالایی داشته باشد. بعد از پر کردن کادرهای مورد نیاز بر روی دکمه Create کلیک کنید تا یک دیتا بیس جدید ایجاد شود. در پنجره بعدی اطلاعاتی که شما وارد کرده‌اید نمایش داده خواهد شد، آنها را یادداشت کنید تا فراموش نشود.

آپلود وردپرس در دایرکت ادمین

بعد از ساخت دیتا بیس، نوبت به آپلود وردپرس می‌رسد. وارد قسمت File Manager شوید، در این پنجره فایل‌ها و پوشه‌ها نمایش داده می‌شوند. وارد پوشه public_html شوید و بر روی دکمه Upload files to directory کلیک کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که شما باید مسیری که فایل فشرده وردپرس در آن قرار دارد را انتخاب کنید. بعد از آپلود، در پوشه public_html فایل وردپرس را ملاحظه خواهید کرد، در ستون Action بر روی Extract کلیک کنید تا از حالت فشرده خارج شود.

بعد از خارج کردن فایل از حالت فشرده، در پوشه public_html یک پوشه به نام وردپرس ایجاد خواهد شد. در این حالت سایت شما با آدرس https://www.example.com/wordpress در دسترس خواهد بود. برای این که سایت با آدرس اصلی باز شود، باید تمامی فایل‌ها و پوشه‌های داخل پوشه وردپرس را به پوشه public_html انتقال دهید. تمامی فایل‌ها و پوشه‌های داخل پوشه وردپرس را تیک بزنید و بر روی دکمه Add to Clipboard کلیک کنید و بعد به پوشه public_html بروید و بر روی دکمه Move Clipboard Files here کلیک کنید تا تمامی محتویات پوشه وردپرس به این پوشه منتقل شود.

پوشه خالی وردپرس که تمامی محتویات آن را به اینجا انتقادل داده‌ایم و فایل وردپرس فشرده را از هاست پاک می‌کنیم تا حجم اضافه اشغال نشود. در این حالت سایت شما بر روی دامنه اصلی https://www.example.com قرار می‌گیرد. شما می‌توانید چندین وردپرس را بر روی هاست خود در پوشه‌های مختلف نصب کنید.

مراحل نصب وردپرس

برای نصب وردپرس در دایرکت ادمین باید آدرس سایت خود را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید، پنجره پیکربندی وردپرس ظاهر می‌شود. تمام موارد را مطالعه کنید و بعد از آن بر روی دکمه بزن بریم کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود شما باید نام پایگاه داده، نام کاربری پایگاه داده، رمز، میزبان پایگاه داده که معمولا localhost است و یک پیشوند جدول وارد کنید. تمامی مطالب، تنظیمات و دسته بندی‌ها در دیتا بیس ذخیره می‌شود و برای افزودن یک لایه امنیتی بیشتر، وردپرس از پیشوند جدول استفاده می‌کند.  پیشوند جدول را تغییر دهید تا هکرها نتوانند به راحتی آن را حدس بزنند. بر روی دکمه فرستادن کلیک کنید.

در صورتی که اطلاعات درست وارد شده باشند، پنجره جدید باز خواهد شد. بر روی دکمه اجرای نصب کلیک کنید تا پنجره بعدی که برای وارد کردن اطلاعات سایت است، باز شود. در این پنجره در قسمت اول عنوان سایت را وارد کرده و بعد از آن یک نام کاربری تعیین کنید (از نام کاربری admin استفاده نکنید). در کادر پایین یک رمز عبور قوی وارد کرده و در کادر زیر آن، ایمیل خود را وارد کنید. می‌توانید در قبل از نصب وردپرس در دایرکت ادمین یک ایمیل بسازید و از آن در این قسمت استفاده کنید.

مراحل نصب وردپرس در دایرکت ادمین

مراحل نصب وردپرس در دایرکت ادمین

نمایش به موتورهای جستجو

در قسمت بعدی که عنوان نمایش به موتورهای جستجو را دارد، اگر تیک زده شود، سایت توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شود. در ابتدای کار ممکن است شما تغییرات زیادی را در سایت خود انجام دهید و صفحات و موارد جدیدی را ایجاد و یا حذف کنید. اگر این تیک زده نشده باشد، موتورهای جستجو تمامی صفحات سایت شما را ایندکس می‌کنند و در صورتی که بعضی از آنها را پاک کنید، به خاطر این که آنها در موتورهای جستجو ثبت شده‌اند، خطای موجود نبودن صفحه در کنسول موتورهای جستجو ایجاد می‌شود. داشتن خطای پیوندهای شکسته و یا موجود نبودن صفحه برای سئوی سایت خوب نیست.

در ابتدای کار این تیک را بزنید و بعد از این که سایت به ثبات رسید، می‌توانید در پیشخوان  وردپرس و در قسمت، تنظیمات ← خواندن، این تیک را بردارید تا سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس شود.

بعد از پر کردن تمامی کادرها، بر روی دکمه راه‌اندازی وردپرس کلیک کنید تا عملیات نصب وردپرس در دایرکت ادمین انجام شود. بعد از نصب، برای وارد شدن به پیشخوان باید wp-admin را در ادامه آدرس سایت خود بنویسید (https://www.example.com/wp-admin).

ساخت ایمیل در دایرکت ادمین

برای ساخت ایمیل، وارد قسمت E – Mail Management شوید و بعد از آن در قسمت E-Mail Account بر روی گزینه create mail account کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، نام کاربری و پسورد را وارد کنید. در صورتی که مایل هستید یک رمز قوی داشته باشید می‌توانید بر روی دکمه Random کلیک کنید، به صورت اتوماتیک یک رمز عبور قوی ایجاد خواهد شد. در کادر Email Quota (Meg) شما می‌توانید حجم ایمیل را انتخاب کنید و در صورتی که تصمیم ندارید محدودیتی ایجاد کنید، اگر عدد صفر را وارد کنید، ایمیل ایجاد شده بدون محدودیت در حجم خواهد بود. می‌توانید در آینده و در صورت نیاز، پسورد و محدودیت حجم ایمیل را تغییر دهید و تعداد ایمیل‌های ارسالی در طول روز را تعیین کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
5/5 - (2 امتیاز)
تاریخ انتشار: 1 مهر, 1398
آخرین ویرایش: ۳۰ مرداد, ۱۳۹۸
منبع: دیاکوبین
      اشتراک گذاری

    علاقه‌مند به یادگیری سئو و طراحی سایت هستم. خوشحال می‌شم از نظرات و دیدگاه‌های شما نکات جدیدی یاد بگیرم و اطلاعات خودم و با شما به اشتراک بگذارم

    طراحی سایت

    اگر می‌خواهید اولین قدم برای ورود به دنیای دیجیتال را محکم بردارید؛ فرآیند طراحی وب‌سایت خود را به دیاکوبین بسپارید. خدمات طراحی وب‌سایت در دیاکوبین به تولید یک وب‌سایت ساده ختم نمی‌شود. ما آماده‌ایم تا جزئی‌ترین خواسته‌های شما را در طراحی یک ‌وب‌سایت کارا و زیبا برآورده کنیم. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما طرحی متفاوت از رقبا داشته باشد؛ اگر می‌خواهید تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان خود فراهم کنید؛ و اگر به دنبال طرحی خاص با امکانات ویژه هستید؛ ما در دیاکوبین بهترین پینشهادها را به شما ارائه می‌کنیم. وب‌سایت‌های طراحی شده در دیاکوبین، دارای استانداردهای روز کدنویسی، سرعت بارگزاری بالا، دسترس‌پذیری و تجربه کاربری مناسب و رابط کاربری زیبا هستند.

    طراحی سایت
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x