۱۰ نکته کلیدی برای کسب و کار های آنلاین در سال ۱۳۹۸

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
۱۰ نکته کلیدی برای کسب و کار های آنلاین در سال ۱۳۹۸

کسب و کار های آنلاین چه در نوع فروشگاه‌های آنلاین باشند و یا ارائه دهنده‌های سرویس‌های دیجیتال، سال سختی را پیش رو دارند. زیرا شرایط اقتصادی در ایران روز به روز سخت‌تر می‌شود و فشار بر روی تمام کسب و کار‌ها بیشتر خواهد شد. از این رو در مقاله پیش رو ۱۰ نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین را در سال ۹۸ عنوان می‌کنیم، ۱۰ نکته‌ای که عملا موضوعاتی حیاتی را برای کسب و کار های آنلاین در سال ۹۸ با شما به اشتراک می‌گذارد.

نگاه کلی به ۱۰ نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین در سال ۹۸

در مقاله پیش روی شما ۱۰ توصیه وجود دارد که اگر بخواهیم به آنها با نگاهی کلی مروری داشته باشیم باید در چند کلمه آن را خلاصه کنیم.

  1. احتیاط در خرج منابع
  2. توسعه بسیار حساب شده
  3. عدم پذیرش ریسک بالا

در بحران‌های اقتصادی همیشه محافظه کاران بیشتر از صاحبان کسب و کار‌هایی که به ریسک‌های بزرگ دست می‌زنند، کسب و کار خود را می‌توانند حفظ کنند. در این سال‌های پر تلاطم بهتر است توسعه وسیع و گسترده را کنار بگذارید و با احتیاط بیشتری جلو بروید. این گونه ضررهای مقطعی را می‌توانید تحمل کنید و نیرو‌های متخصص خود را دیگر از دست نمی‌دهید.

 به یاد داشته باشید نیروی متخصص و متعهد رگ حیاتی کسب و کار‌های آنلاین است و با از دست دادن آنها و مهاجرت این نیروها به خارج از کشور و یا به کسب و کار‌های رقیب، عملا سند مرگ کسب و کار خود را امضا کرده‌اید.

 پس تمام توان خود را به کار بگیرید تا همه نیروهای خود را حفظ کنید تا جان سالم از این بحران به در ببرید.

 شماره ۱: کم کردن هزینه ها

از کدام هزینه‌ها می‌توانید کم کنید و آنها را به دارایی‌های مطمئن تبدیل کنید. آیا می‌توانید با تعدیل در هزینه‌هایی که در درجه دوم اولویت شما قرار دارند خود را سبک تر کنید. مثلا اگر بر روی ۱۲ کلمه کلیدی فعالیت سئو دارید آنها را بسنجید و آنهایی را که بازده کمتری‌ دارند را از برنامه خارج کنید. همین طور تبلیغات پولی مانند تبلیغات بنری و یا تبلیغات همسان را به حداقل برسانید.

 نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین که در تعدیل هزینه‌ها حتما به یاد داشته باشید، آن است  که بازده بالا همیشه هزینه بر نیست.

 شماره ۲: راحتی دسترسی‌ها  و فرم‌ها نکته کلیدی برای کسب و کار های آنلاین که بسیار مهم است

چند فیلد و باکس برای پر کردن وجود دارد تا کاربر شما از شما خرید کند. چند جا را باید پر کند و چند تیک را با بزند تا به دکمه پرداخت برسد.

هر یک فیلد و دکمه که بر تعداد باکس‌های دریافت اطلاعات شما افزوده می‌شود شما درصدی از مشتریان خود را از دست می‌دهید. شما می‌توانید دریافت اطلاعات را به بعد از خرید منتقل کنید. بگذارید مشتریان شما در خرید‌های بعدی به شما اطلاعات بدهند. حتی سعی کنید اطلاعات مشتریان وفادار و طلایی خود را جمع کنید.

در دنیای فروش دیجیتال کسی که بار دوم و سوم از شما خرید می‌کند مشتری ارزشمند شما است. خود را برای کسانی که فقط یک بار از شما خرید کرده‌اند به زحمت نیندازید، فقط یک پل ارتباطی مانند شماره تلفن و یا ایمیل از آنها دریافت کنید.

اگر قرار است در تهران برای کسی بسته‌ای را بفرستید، کد پستی به درد شما نمی‌خورد. شماره ثابت را از فیلد‌ها بردارید؛ حتی فیلد مرد و زن نیز برای شما مهم نیست. تا می‌توانید کاربران را در مراحل بعد از خرید درگیر این اطلاعات کنید. باور کنید من تا به حال میلیون‌ها تومان از فروشگاه‌های مختلف اینترنتی خرید کرده‌ام اما هنوز نمی‌دانم چرا از من کد ملی برای ثبت نام می‌خواهند، در حالی که شماره تلفن همراه مرا دارند!  نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین در این میان این است، که کاربران در روزهای فشار اقتصادی زودتر از خرید منصرف می شوند پس خرید کاربر در اولویت است.  

شماره ۳: شبکه های اجتماعی تخصصی

تلگرام شبکه اجتماعی نیست. این اپلیکیشن یک پیام رسان است. خوب شاید گزینه بعدی شما اینستاگرام باشد. اما به یاد داشته باشید تبلیغ صنایع ساخت پیچ و مهره شما، در کنار دخترک خوش آب و رنگی نمایش داده می‌شود که در حال صافکاری، همراه با نقاشی صورت خود است.

اینستاگرام و حتی تلگرام مکانی‌هایی برای تفریح و فعالیت‌های عمومی مردم ایران‌اند شبکه‌های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که در آن بیشتر به کسب و کار پرداخته می‌شوند، مانند لینکدین. در این شبکه کمتر کسی به مطالب عمومی و تفریحی می‌پردازد همین طور شما در این شبکه اجتماعی می‌توانید هم صنف‌های خود و مشتریان بالقوه خود را دنبال کنید و یک اجتماع تخصص از آنها گرد آورید.

اگر پیج شما در حالت بیزینس لینکدین باشد، امکانات بسیاری را برای خود پدید آورده‌اید. یک مزیت فوق‌العاده لینکدین این است که می‌توانید نیروی انسانی متخصص را در آن شناسایی کنید و از آنها بخواهید که با شما وارد همکاری تمام وقت و یا نیمه وقت شوند.

 پیشنهاد دیگر ما برای سال ۹۸،  استفاده از ایمیل مارکتینگ منظم و مفید و بسیار دقیق و حساب شده برای کاربران شماست.

یک نکته مهم در ایمیل مارکتینگ را به یاد داشته باشید: ایمیل آدرس‌هایی برای شما کارایی دارند که قبلا یک بار با شما تعامل داشته اند و خود ایمیل شان را در اختیار شما قرار داده‌اند.

 شماره ۴: راه‌های قدیمی را دور بریزید

من هر روز ده‌ها و گاه صد‌ها اس ام اس تبلیغاتی دریافت می‌کنم. حتی وقتی از من شماره اس ام اس برای عضویت در باشگاه مشتریان می‌خواهند، شماره‌ای اشتباه می‌دهم که دیگر برایم اس ام اس نفرستند. باور کنید شما با ارسال اس ام اس فقط جیب شرکت مخابرات را پر می‌کنید و بس. لطفا به راه‌های خلاقانه‌تری برای تبلیغات فکر کنید. نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین در این میان این است که دیجیتال مارکتینگ دنیایی است که هر روز در حال تغییر است و راهی که دیروز جوابگو بود امروز دیگر نیست.

شماره ۵: درک صحیح محتوا

محتوای خوب هزینه بر است و گاهی هم به کندی در مخاطب نفوذ می‌کند. به یاد داشته باشید که ارزشی که چندین محتوای خوب برای شما ایجاد می‌کند همیشه فروش مستقیم نیست. بلکه در میان دیگر وب سایت‌ها، اعتبار شما را بالا می‌‌برد. محتوا اعتماد خواننده به شما را افزایش می‌دهد و کاربر شما با خواندن محتوایی مناسب و در عین حال قوی، می‌تواند جایگاه و مرجعی برای مراجعه‌های بعدی بیابد.

 نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین در این میان وجود دارد و آن این است که، خرید پروسه‌ای متفاوت با تولید محتوا دارد و هدایت خواننده برای خرید کار یک یا دو محتوا به تنهایی نیست. برای خرید مخاطب شما حداقل ۸ بار، به سایت شما سر می‌زند و در این راه شما نیاز به راه کارهای متنوعی برای جذب کاربر دارید.

شماره ۶: به کارگیری متخصصان و سینرژی

سینرژی یا هم افزایی روشی برای رشد است. در استارت‌‌آپ‌های ایرانی این موضوع بسیار کم و ناچیز به چشم می‌خورد. یک استارت‌آپ اگر بخواهد همه کار‌های خود را به تنهایی انجام دهد، باید به سازمانی بزرگ و عریض و طویل بدل شود. راه حل این مشکل استفاده از توان سازمان‌هایی دیگر است که خود متخصص انجام آن کارند. مثلا اگر می‌خواهید شبکه‌های اجتماعی خود را به صورت حرفه‌ای بگردانید، حتما خدمات آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ را بسنجید. در بحث خدمات سئو بهترین گزینه متخصصان سئو در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ‌اند؛ آنها را نیز بررسی کنید.

شماره ۷ : فروش آنلاین تخصصی

این روزها صفحه اول سرچ خیلی از محصولات که در فروشگاه‌های آنلاین موجود بود، با صحنه‌ای غم انگیز رو به رو است. فروشگاه بامیلو دیگر کار نمی‌کند و دیجی‌کالا نیز کالای مورد نظر را گاه با چندین برابر قیمت می‌فروشد. این شاید در نگاه اول بد باشد ولی حاوی  نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین است. خبر افت بازار فروشگاه‌های آنلاین به همراه آورد. اما فرصت را برای فروشگاه‌های کوچک‌تر و تخصصی‌تر باز می‌کند، فروشگاه‌هایی که محتوای مناسبی به خواننده درباره محصولاتشان ارائه می‌دهند و از این رو می‌توانند بهترین‌ها را به آنها بفروشند.

نکته کلیدی برای کسب و کار های آنلاین

نکته کلیدی برای کسب و کار های آنلاین

شماره ۸: ساخت سرویس‌های جامع

نظرگاهی بسیار پر طرفدار در ایران رواج یافته است که سرویس‌هایی را مانند چین در ایران پر طرفدار می‌دانند که همه چیز را یک جا به مشتری می‌فروشند. از شبکه اجتماعی تا فروشگاه؛ از برگزاری مسابقات تا مطالب علمی؛ در نگاه اول این سرویس‌ها خدمات خرد و ریز مانند بازی‌های موبایل را یک جا جمع می‌کنند و به کسب و کار تبدیل می‌کنند؛ اما این همه ماجرا نیست. این که سرویس‌های بزرگ‌تر مانند فروش آنلاین کالا و خدمات هم با این سرویس‌های جامع فراهم می‌شود یا نه، به نوع استراتژی‌های این سرویس‌ها بستگی دارد که باید در سال ۹۸ بنشینیم و ببینیم کار به کجا می‌کشد.

شماره ۹: سئو و مارکتینگ

وب سایت شما قلب مارکتینگ شماست. شاید بگویید یک اپلیکیشن می‌تواند کار وبسایت را انجام دهد. اما در همین تحریم اپلیکیشن‌های IOS دیدم که کسب و کار هایی که وب سایت‌های فعال و کارآمدی داشتند، به راحتی توانستند از پس این چالش برآیند.

 هیچ بهینه سازیی جامع تر و کامل تر از بهینه سازی‌های سئو برای سایت شما وجود ندارد. زیرا سئو ۵ عامل لینک داخلی و خارجی، محتوا، تکنولوژی سایت، رفتار کاربری و سئو داخلی در بهینه سازی سئو سنجیده می‌شود و هیچ سایتی نیست که این ۵ عامل را در حد کمال داشته باشد و موفق نشود.

شماره ۱۰ :  کوچک و چابک بودن نیز یک نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین است

شاید بگویید در بازاری که غول‌هایی مانند دیجی‌کالا و بامیلو با مشکل رو به رو می‌شود، چه جایی برای کوچکترها وجود دارد. اما این نظری اشتباه است. به نظر من در بحران‌ها سازمان‌های کوچک‌تر و چابک‌تر بهتر عمل می‌کنند. این سازمان ها با کار بهینه و هوشمندانه می‌توانند از سازمان‌های بزرگ جلو بیفتند و موفقیت‌های چشم‌گیری را به دست آورند. پس توسعه را در استخدام‌های بیشتر نبینید بلکه به کار کردن بهینه فکر کنید.

این ۱۰  نکته کلیدی برای کسب ‌و کار های آنلاین می‌تواند برای هر کسب و کاری مهم و خواندنی باشد البته هر کسب و کاری برای خود شرایط ویژه ای دارد که باید آن را جداگانه بررسی کنیم

دیاکوبین مشتاق تماس و نظر‌های شما درباره مطالب خود است با ما در تماس باشید و ما را از نظرات خود محروم نکنید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
4.5/5 - (2 امتیاز)
تاریخ انتشار: 9 خرداد, 1398
آخرین ویرایش: ۱۹ مرداد, ۱۳۹۸
منبع: دیاکوبین
      اشتراک گذاری

    تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ

    با بهره بردن از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکار خود را با اطمینان بیشتر و ریسک کمتر آغاز کنید. دیجیتال مارکتینگ شامل چندین حوزه تخصصی است؛ که هر کدام دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند. اگر می‌خواهید از فضای آنلاین برای معرفی کسب‌وکار خود بهره برده و فروش بیشتری را تجربه کنید؛ یا اگر ایده‌ای جذاب برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در بستر وب دارید؛ پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هر کاری، از خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ دیاکوبین بهره ببرید. در جلسه مشاوره ما خواسته‌های شما را بررسی کرده و نیازهای احتمالی، سختی‌های پیش رو، هزینه‌ها، شانس موفقیت و به‌طور کلی مسیر درست را به شما نشان خواهیم داد.

    مشاوره دیجیتال مارکتینگ
    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x