مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ

افزودن به لیست علاقه‌مندی ها
مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ

می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی یک فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کرد. هر روشی، مزایا و محدودیت‌های مخصوص به خود را دارد. بسیاری از سایت‌ها با استفاده از سیستم مدیریت محتوا ساخته می‌شوند و برخی از این سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس رایگان و متن باز هستند. به خاطر متن باز و رایگان بودن این سیستم‌های مدیریت محتوا، در این روزها سایت‌های زیادی با استفاده از وردپرس ساخته می‌شوند. البته سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان دیگری نیز وجود دارند که از آنها برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی می‌توان استفاده کرد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ووکامرس یک سیستم مدیریت محتوای مستقل نیست و افزونه‌ای است که به سایت‌های ساخته شده با وردپرس، امکان راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را می‌دهد. در ادامه به مقایسه بین ووکامرس و پرستاشاپ می‌پردازیم.

مقایسه ووکامرس و پرستاشاپ برای ایجاد فروشگاه اینترنتی

هر دو پلتفرم ووکامرس و پرستاشاپ، قابلیت‌های یک فروشگاه آنلاین را در اختیار شما قرار خواهند داد. با استفاده از آنها می‌توانید انواع محصولات فیزیکی و مجازی را به فروش برسانید و مدیریت کاملی بر محصولات و سفارش‌ها داشته باشید. می‌توانید فروش محصولات را پیگیری کرده و محصولات موجود را مدیریت کنید. این پلتفرم‌ها رایگان هستند و نیازی نیست برای تهیه آنها مبلغی را هزینه کنید. اما برای این که قابلیت‌های مختلفی را به آنها اضافه کنید، نیاز به ماژول‌ها و افزونه‌هایی خواهید داشت که تعدادی از آنها را می‌توانید به صورت رایگان تهیه کنید و برخی از آنها پولی هستند.

با استفاده از پرستاشاپ می‌توان یک فروشگاه آنلاین مدرن ایجاد کرد و ووکامرس به سایت‌های وردپرسی امکان ایجاد یک فروشگاه اینترنتی را می‌دهد. افزونه‌های پرستاشاپ به صورت اصلی در سایت‌های معتبر قابل دریافت است و البته ماژول‌های رایگان این پلتفرم دارای تعداد کمی هستند. ووکامرس یک افزونه برای سایت‌های ساخته شده با وردپرس است و با داشتن افزونه‌های رایگان متعدد، نیاز سایت‌های فروشگاهی را برآورده می‌کند. البته باید در نظر داشت برای داشتن قابلیت‌های پیشرفته، افزونه‌های پولی امکانات بیشتری را در اختیار سایت‌ها قرار می‌دهند.

برای کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو، داشتن بلاگ برای یک سایت فروشگاهی مفید خواهد بود. پرستاشاپ به صورت پیش‌فرض امکان ایجا بلاگ را ندارد و شما باید برای داشتن بلاگ در فروشگاه اینترنتی، از ماژول استفاده کنید. ووکامرس یک افزونه است که به سایت‌های ساخته شده با وردپرس امکان ایجاد فروشگاه آنلاین را می‌دهد و می‌توان بدون نصب هیچ افزونه‌ای به راحتی برای فروشگاه، بلاگ ایجاد کرد.

امنیت فروشگاه ووکامرس و پرستاشاپ

یکی از مهم‌ترین نکات برای هر سایت اینترنتی، امنیت است. امنیت ووکامرس به حد زیادی به امنیت وردپرس وابسته است و اولین مورد، به روز نگه داشتن وردپرس، قالب و افزونه‌ها است. از نسخه‌های قدیمی استفاده نکنید و وردپرس، قالب و افزونه‌ها را به روز نگه دارید. البته افزونه‌هایی هستند که باعث امنیت بیشتر سایت شما خواهند شد. در مورد پرستاشاپ نیز، نسخه‌های قدیمی حفره‌های امنیتی زیادی دارند و همواره سعی کنید از نسخه به روز استفاده کنید. می‌توانید از ماژول امنیتی نیز برای بالا بردن سطح امنیت فروشگاه آنلاین خود بهره ببرید.

محدودیت‌های ووکامرس و پرستاشاپ

در ووکامرس می‌توان به راحتی تعداد زیادی محصول قرار داد و این محصولات به خوبی برای کاربر نشان داده خواهند شد. اما در قسمت مدیریت محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌توان گفت نمی‌توان به راحتی تعداد زیادی محصول را اصلاح کرد و امکان جستجوی عکس و مرتب کردن محصولات در ووکامرس، کار بسیار سختی خواهد بود.

در پرستاشاپ اگر داخل دسته‌بندی‌ها محصولات زیادی قرار داده شود، سرعت بارگذاری کم خواهد شد. برای رفع این مشکل، باید از ماژول‌های خریداری شده استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که باعث پایین آمدن سرعت بارگذاری می‌شود، اضافه کردن فیلترهای مختلف برای دسته‌ها است. در صورتی که تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا رود، نیاز به یک دیتابیس بر روی سرور اختصاصی خواهید داشت تا سرعت سایت کم نشود.

محدودیت‌های ووکامرس و پرستاشاپ

محدودیت‌های ووکامرس و پرستاشاپ

عملکرد و سرعت ووکامرس و پرستاشاپ

ووکامرس به خاطر بهره بردن از افزونه‌های رایگان وردپرس، دارای سرعت بالایی است. البته اگر تنظیمات افزونه‌های مختلف به درستی انجام نشود، با نصب افزونه‌های مختلف، سرعت کار ووکامرس پایین خواهد آمد. می‌توانید برای افزایش سرعت، از افزونه‌های کش استفاده کنید تا این پایین آمدن سرعت جبران شود. این افزونه‌ها فایل‌های استایل و جاوااسکریپت و HTML را ادغام و فشرده می‌کنند.

کدهای سازنده پرستاشاپ ویژگی‌های ساده‌ای دارند و این سادگی در عملکرد تاثیر زیادی دارد. البته پرستاشاپ سیستم کش قدرتمندی ندارد و شما باید برای این کار از افزونه استفاده کنید که کار با آن به راحتی کار با افزونه‌های ووکامرس نیست. در پرستاشاپ فایل‌های استایل و جاوا اسکریپت به راحتی کم حجم شده به یک فایل تبدیل می‌شوند و می‌توان کدهای HTML را فشرده‌سازی کرد.

مقایسه قالب‌ها و طراحی ووکامرس و پرستاشاپ

زمانی که فروشگاهی را با استفاده از ووکامرس ایجاد می‌کنید، طیف وسیعی از قالب‌های وردپرس را می‌توانید برای این کار در نظر بگیرید. قالب‌های زیادی از ووکامرس پشتیبانی می‌کنند و به راحتی می‌توانید قالب و طرح مورد نظر خود را اجرا کنید. حتی می‌توان قالب‌هایی که از ووکامرس پشتیبانی نمی‌کنند را با استفاده از افزونه، با ووکامرس مطابقت دهید. البته به خاطر وجود انواع افزونه‌های مختلف و امکان وجود بدافزار در ساختار کد آنها، همیشه از جاهای معتبر اقدام به تهیه قالب و یا افزونه کنید.

قالب‌های ارائه شده برای ووکامرس واکنش‌گرا و ریسپانسیو هستند. در صورتی که بخواهید برای نسخه موبایل، از طراحی متفاوتی استفاده کنید، به راحتی می‌توانید با استفاده از افزونه، این کار را انجام دهید.

برای ایجاد فروشگاه با پرستاشاپ از میان حدود ۱۳۰۰ قالب، می‌توانید قالب مورد نظر خود را انتخاب کنید. ‌حتی می‌توان در سایت‌های معروف ارائه دهنده تم و قالب، تعداد زیادی قالب برای پرستاشاپ پیدا کرد. در پرستاشاپ می‌توانید انتخاب کنید که برای نسخه موبایل و یا کامپیوتر از چه تمی استفاده شود و در صورتی که بخواهید همان تم نشان داده شده در کامپیوتر برای موبایل اجرا شود، با استفاده از گزینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده این کار آسان خواهد بود.

مدیریت موجودی انبار

ووکامرس امکانی برای مدیریت انبار ندارد و برای این کار نیاز خواهید داشت تا از افزونه‌هایی که برای این کار ساخته شده‌اند استفاده کنید. اما پرستاشاپ به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید چندین انبار را مدیریت کنید. در پرستاشاپ می‌توانید از بخش مدیریت، سفارش محصول بدهید.

حسابداری و درگاه پرداخت و ارسال محصول

در صورتی که از ووکامرس استفاده کنید، افزونه‌هایی برای حسابداری وجود دارند که می‌توانید از مخزن وردپرس آنها را تهیه کنید. برای پرستاشاپ، تعداد بیشتری افزونه در سایت پرستاشاپ وجود دارند.

می‌توان از حدود ۴۰ افزونه برای ارسال محصولات در ووکامرس برای فروشگاه آنلاین استفاده کرد. پرستاشاپ دارای گزینه‌هایی است که می‌توان با استفاده از آنها، قیمت‌گذاری بر اساس وزن، محل و ابعاد بسته را انجام داد و برای گروه‌های مختلف مشتریان، از قیمت‌گذاری مختلفی بهره برد. همچنین می‌توانید از حدود ۱۸۰ ماژول که در سایت رسمی معرفی شده نیز استفاده کنید.

ووکامرس و پرستاشاپ دارای درگاه‌های بانکی مختلفی هستند. برای ووکامرس تعداد زیادی درگاه بانکی وجود دارد که باید برای تهیه آنها هزینه پرداخت کنید. اما افزونه‌های رایگان نیز برای این کار وجود دارند که امکانات کمی دارند. در پرستاشاپ ماژول‌هایی وجود دارند که می‌توان درگاه پرداخت را به وسیله آنها سفارشی‌سازی کنید.

فروشگاه آنلاین با ووکامرس

فروشگاه آنلاین با ووکامرس

تخفیف‌ها و دیدگاه‌ها در ووکامرس و پرستاشاپ

با استفاده از افزونه‌های پولی می‌توان تخفیف‌های خودکار برای محصولات ووکامرس ایجاد کرد. در پرستاشاپ، قسمتی وجود دارد که می‌توانید تخفیف‌های مختلفی را برای محصولات در نظر بگیرید. حتی می‌توان این تخفیفات را به گونه‌ای در نظر گرفت که اگر مشتری تعداد مشخصی محصول را سفارش داد و یا خرید او از مقدار مشخصی بالا رفت، کالایی را به عنوان تخفیف برای مشتری در نظر گرفت.

می‌توان برای محصولات ارائه شده در ووکامرس دیدگاه ارسال کرد و با استفاده از افزونه رتبه‌بندی ۵ ستاره را برای محصول در نظر گرفت. این نظر سنجی ستاره‌ای در گوگل، دارای اهمیت بوده و در نتایج جستجوی گوگل نشان داده خواهد شد. در پرستاشاپ نیازی به نصب افزونه برای دیدگاه و یا رتبه‌بندی ۵ ستاره نخواهید داشت، اما برای زیباتر شدن و سفارشی‌سازی آنها می‌توانید از ماژول‌هایی استفاده کنید.

ویژگی چند فروشگاهی در ووکامرس و پرستاشاپ

در ووکامرس استفاده از ویژگی چند سایتی بسیار مشکل است و در صورتی که سایت چند زبانه باشد، این کار پیچیده و دردسرساز خواهد بود. در پرستاشاپ، به راحتی و با چند کلیک می‌توان چندین فروشگاه ایجاد کرده و به راحتی آنها را مدیریت کنید. برای این سایت‌های مختلف، می‌توان از دامین‌ها و یا ساب‌دامین‌های مختلف استفاده کرد و محدودیتی وجود ندارد.

ایجاد فروشگاه چند زبانه

در ووکامرس به صورت پیش‌فرض نمی‌توان سایتی چند زبانه داشت و این کار را باید با استفاده از افزونه انجام داد. در پرستاشاپ ایجاد یک فروشگاه چند زبانه فقط با چند کلیک قابل اجرا است و حتی اگر از قالبی استفاده می‌کنید که به زبان مورد نظر ترجمه نشده، در قسمت مدیریت این کار به راحتی قابل انجام خواهد بود. در صورت استفاده از دامین و یا ساب‌دامین جداگانه، گزینه multistore به راحتی ایجاد سایت چند زبانه را برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

بهینه‌سازی و سئو فروشگاه آنلاین

ووکامرس به طور پیش‌فرض گزینه‌ای برای سئو ندارد ولی می‌توان با استفاده از افزونه این کار را به خوبی انجام داد و امکان وجود صفحات تکراری در ووکامرس، بسیار کم خواهد بود. در پرستاشاپ به صورت پیش‌فرض می‌توان نام و توضیحات برای محصولات، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و ویژگی‌ها را مشخص کرد. می‌توان با استفاده از ماژول، یک الگو برای محصولات و دیگر موارد ایجاد کنید و به صورت گروهی بر روی آنها تغییراتی انجام دهید. همیشه سعی کنید از نسخه به روز استفاده کنید تا با صفحات تکراری روبرو نشوید.

اصلاح و یا اضافه کردن محصولات

در ووکامرس می‌توانید گروهی از محصولات را ویرایش کنید، البته اگر تعداد محصولات انتخابی شما زیاد باشد، امکان بروز مشکل زیاد خواهد بود. تغییرات در ووکامرس آسان است و به طور کلی کار با ووکامرس سختی چندانی ندارد. در نسخه‌های جدید پرستاشاپ، ویرایش محصولات بهینه شده واما نمی‌توانید چند محصول را همزمان ویرایش کنید. برای ایجاد ویژگی‌های محصولات، باید در بخش دیگری این کار انجام شود و نمی‌توان قیمت‌های چند محصول را هم زمان تغییر داد.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)
۱ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله
3.7/5 - (3 امتیاز)
تاریخ انتشار: 22 آذر, 1398
آخرین ویرایش: ۲۹ مهر, ۱۳۹۸
منبع: دیاکوبین
      اشتراک گذاری

    علاقه‌مند به یادگیری سئو و طراحی سایت هستم. خوشحال می‌شم از نظرات و دیدگاه‌های شما نکات جدیدی یاد بگیرم و اطلاعات خودم و با شما به اشتراک بگذارم

    نظرات کاربران (0)
    اشتراک
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    Inline Feedbacks
    View all comments
    0
    Would love your thoughts, please comment.x