نوشتن برای یک صفحه اینترنتی جلسه ۱ از درس۵ دوره میانی آموزش تولید محتوای دیاکوبین

سلام در این درس یک تمرین بزرگ داریم و می‌خواهیم یک صفحه اینترنتی را با هم تولید کنیم. مراحل تولید یک صفحه اینترنتی را از صفر تا صد با هم مرور کنیم و البته سری هم به دنیا چاپ بزنیم.

 



نوشتن برای یک صفحه اینترنتی در همان ابتدای کار واجد شرط و شروطی است. شما اول از همه باید بدانید که مطلب شما در دسترس موتور‌های جستجو قرار می‌گیرند یا نه. در مرحله دوم محیط و قالب صفحه اینترنتی خود را باید تشخیص دهید، از این رو باید محیط کاری خود را در نظر بگیرید. در قسمت آخر هم باید مخاطب را در نظر آورید. در بسیاری از دو دوره میانی و مقدماتی آکادمی آموزش تولید محتوای دیاکوبین ما به این مراحل پرداخته ایم، اکنون می‌خواهیم این موارد را با هم دوباره مرور کنیم.

پس سه مرحله یا سه تقاطع را در مسیر خود دارید. این سه تقاطع یا دو راهی را با هم مرور می‌کنیم. اما در رسانه‌های چاپی بخش‌هایی از کار اینچنین نبود.

اول می‌خواهم اندکی درباره دنیا رسانه‌های قدیم یا همان رسانه‌های مبتنی بر چاپ صحبت کنم. این رسانه‌ها یا در قالب کتاب چاپ می‌شدند و یا در قالب روزنامه و مجله که به آن مطبوعات می‌گفتند. نوشتن برای هر یک از این دو بازوی مهم دنیای چاپ نشر، با یک دیگر متفاوت بود. در هر دو این رسانه‌ها این سردبیران و ویراستاران بودند که کیفیت مطلب را می‌سنجیدند. در دنیای کتاب ویراستاران می‌توانستند این کیفیت را دستکاری کنند.

یک مثال جالب برای شما می‌زنم. رمان صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز در ایران با ترجمه بهمن فرزانه در انتشارت امیرکبیر منتشر. این کتاب و ترجمه آن یک شاهکار تمام عیار بود. آنچنان که هنوز که هنوز است صد سال تنهایی در جامعه ما حضور دارد و خوانده می‌شود. اما دیگر آثار مارکز، هیچ وقت در ایران آن اقبال صدسال تنهایی را نیافت و از دیگر سو،  مترجم آن مرحوم بهمن فرزانه هم نتوانست آن قدرت بی بدیل را در ترجمه کتاب دیگری ارائه کند.

راز کار صدسال تنهایی در جمع آمدن خوبان بود. اثری خوب، در کنار مترجمی خوب و البته ویراستارانی بسیار خوب. صدسال تنهایی یک ترجمه دست دوم بود یعنی اول از اسپانیایی به ایتالیایی و از ایتالیایی به فارسی ترجمه شده بود. اما ویراستاران آن چنان وسواسی برای ساختن لحن و زبان آن به خرج داده بودن که اثر به یک شاهکار بدل شد. جالب آنجاست که صد سال تنهایی بارها و بارها ترجمه شد اما هیچ یک به قوت آن ترجمه انتشارات امیرکبیر از آب در نیامد. تأثیر بسیار خاص ویراستاران را در دنیای چاپ و نشر در مقایسه ترجمه‌های صدسال تنهایی با یک دیگر می‌توان فهمید.

در دنیای اینترنت حجم کار هیچ وقت با دنیای کتاب به خصوص کتاب چاپی مقایسه نمی‌شود. نوشتن برای یک صفحه اینترنتی بیشتر شبیه به نوشتن برای یک نشریه است. نشریه‌ای که هر روز یا هر هفته منتشر می‌شود. اساسا مطبوعات همیشه نویسنده‌های متعددی داشتند و همین باعث می‌شد که مطالب متعددی را در هر شماره منتشر کنند. حال آن که در صفحات اینترنتی تعداد نویسندگان کمتر است اما گستره نشر بسیار وسیع تر.

نوشتن برای صفحات اینترنتی به صورت قدم به قدم

قدم اول تکلیف ربات‌های گوگل را مشخص کنید. صفحه اینترنتی شما آیا ایندکس می‌شود یا نه، این موضوع مهم است. اگر قرار است صفحه شما در لیست گوگل دیده شود باید قوانین سئو One Page  را در آن رعایت کنید . این قوانین را در درس ۵ جلسه دوم دوره مقدماتی با عنوان: سئو محتوا چیست کاملا توضیح دادم.

ولی بر یک مورد اینجا تأکید می‌کنم حتما در مطلب خود از چینش درست تگ‌های هدینگ (Heading)  استفاده کنید. اگر با وردپرس کار می‌کنید و صفحات اینترنتی خود را با این سی ام اس می‌سازید هم در ادیتور وردپرس می‌توانید به تنظیم این تگ‌ها بپردازید و هم در نرم افزار ورد می‌توانید این تگ‌ها را در نوشته خود قرار دهید و به با یک کپی پیست ساده همه این تنظیمات را به وردپرس انتقال دهید.

این امکان را در سامانه های مدیریت محتوای دیگر کمتر دیده‌ام.

برای تنظیم هدینگ‌ها که از این به بعد آن‌ها H می‌نامیم بهترین الگو این گونه است:

یک h1

بین ۳ تا ۱۰ h2

نامحدود h3

نامحدود h4

در این طبقه بندی عدم وجود h1 یا بیش از یک مورد بودنh1 ، در صفحه شما، می‌تواند اثر بسیار مخربی را روی سئو صفحه اینترنتی بگذارد.

این امکان را حتی در سرویس‌های بلاگ نویسی مانند مدیوم یا حتی بلاگ لینکدین هم دارید. درباره تگ‌های h3  و h4 هم استفاده نامحدود از آنها به این معنی نیست که می‌توانید آنها را به صورت متعدد و بی حساب و کتاب  استفاده کنید. بهتر است آنها را ذیل یک دیگر به کار ببرید. یعنی برای یک h2 یک یا چند h3 و برای هر h3 یک یا چند h4 داشته باشید. وجود همه این تگ‌ها ضروری نیست اما حتما یک h1 و حتما بیش از دو h2 داشته باشید.

استفاده از هدینگ‌ها به این معنی نیست که موتور‌های جستجو برای متن شما ارزش بیشتری قائل می‌شوند بلکه متن شما ایرادی از نظر آنها ندارد. حال آن که اگر این تگ‌ها را به خوبی و منظم به کار نبرید امکان ایندکس شدن متن خود را بسیار کم می‌کنید به خصوص تگ h1 را که بسیار مهم است.

قدم دوم و تشخیص فضای صفحه اینترنتی: شناختن فضا به معنی شناختن نوع رسانه‌ای است که شما در آن می‌نویسید. این که صفحه اینترنتی شما یک شبکه اجتماعی است یا یک فتوبلاگ بسیار اهمیت دارد. درست است که در شبکه اجتماعی خاصی مانند لینکدین یا وی کی یا مدیوم می‌توان مطالب بلاگ با همان تعداد کلمات منتشر کرد اما باز هم این صفحات ابتدا یک شبکه اجتماعی هستند و بیش از آن که از طریق ایندکس گوگل دیده شوند و با فعالیت شما در شبکه اجتماعی دیده می‌شوند. این دسته از صفحات عملا برای دیده شدن نیاز به سئو ندارند، بلکه باید از روش‌هایی مانند هشتگ‌ها و منشن کردن افراد دیگر دست به دست شوند و دیده شوند.

صفحه اینترنتی

صفحه اینترنتی

همین طور در اینستاگرام شما محدودیت کلمات در کپشن دارید. تجربه من ثابت کرده است که عکس‌هایی که در خود متنی دارند در اینستاگرام بیشتر دیده می‌شوند. حال آن که عکس چندان جای متن نویسی نیست پس برای آن که هم دیزاین عکستان به هم نخورد باید یک جمله خاص و ضربه زننده را در عکس خود قرار دهید و البته تایپوگرافی آن هم جذاب و ولی خوانا باشد. پس کمی با گرافیست خود در اینجا درگیر می‌شوید که کاملا طبیعی است.

مهم این است در تفکر با یک دیگر به نسبت مناسبی از متن و عکس دست یابید. امتحان کنید هر مخاطب و صفحاتی برای شبکه‌های اجتماعی، یک گروه مخاطب دارند که به نسبت خاصی از متن و عکس واکنش نشان می‌دهند.

صفحه اینترنتی شما شاید اشکال دیگری هم داشته باشد مانند یک اپ موبایل. اینجا رابط کاربری و تجربه کاربری مشخص می‌کند چقدر در کار خود باید تغییر ایجاد کنید. در آپ‌های هم شما به انواع متن‌های راهنما و مطالب بلاگ نیاز دارید. اما از آنجا که این اپ‌ها در بسیاری موارد در ایندکس گوگل نمی‌آیند چندان مجبور نیستید قواعد سئو محتوا را برای آن اجرا کنید.

قدم سوم مخاطب صفحه اینترنتی کیست؟ حالا وقت قدم سوم است مخاطب را در نظر بگیرید. این که کار ما در قدم سوم به مخاطب صفحه اینترنتی رسید به این معنا نیست که مخاطب از درجه کمتری اهمیت برخوردار است. خیر اتفاقا مخاطب یک صفحه عملا اصلی‌ترین بخش آن است اما برای آنکه ما به مخاطب فکر کنیم باید ابتدا محیط مناسب و رابط کاربری مناسب را برای او فراهم آوریم، بعد صفحه اینترنتی و متنی که برای او می‌نویسیم را برای پدیده مخاطب آماده سازی کنیم. درس  تولید محتوا بر اساس پرسونا را دوباره مرور کنید. علایق، مشکلات و مفید بودن برای مخاطب موضوعات بسیار مهمی هستند که باید آنها را در نظر آوریم.

خلاصه درس

پس صفحه اینترنتی شما

ابتدا برای موتور‌های جستجو بهینه سازی می‌شود

بعد برای فضایی که در آن قرار دارد

و در آخرین مرحله برای پرسونایی که در دست دارید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
5/5 - (1 امتیاز)

تاریخ انتشار: 6 دی, 1398
آخرین ویرایش: ۸ آبان, ۱۳۹۸
اشتراک گذاری

تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

دوره جامع آموزش تولید محتوا

معرفی دوره میانی آموزش تولید محتوا
    درس 1. مقدمه شناخت معیارهای تولید محتوا
  • جلسه 1. انتخاب موضوع تولید محتوا بر اساس ترندهای جستجو
  • جلسه 2. نقش معیارهای متریک در انتخاب موضوع و تولید محتوا
  • جلسه 3. از کلمه کلیدی تا متن کلیدی
    درس 2. محتوا برای فروش
  • جلسه 1. فانل فروش و هفت خوان تولید محتوا
  • جلسه 2. مشتری کیست کاربر کیست جستجوکننده کدام
  • جلسه 3. پرسونای مخاطب و شناخت آن
    درس 3. زبان
  • جلسه 1. نگارش
  • جلسه 2. درست نویسی
  • جلسه 3. ترجمه
  • جلسه 4. قواعد خاص وب
    درس 4. زبان و اینترنت
  • جلسه 1. سطوح زبانی
  • جلسه 2. زبان محاوره
  • جلسه 3. داستان و تبلیغات
  • جلسه 4. احساسات و فروش
  • جلسه 5. نوشتن اسلوگن و تگ‌لاین
    درس 5. نوشتن برای انواع رسانه‌های اینترنتی
  • جلسه 1. نوشتن در صفحات اینترنتی
  • جلسه 2. نوشتن برای بلاگ
  • جلسه 3. نوشتن برای شبکه‌های اجتماعی
  • جلسه 4. نوشتن برای فروشگاه‌های اینترنتی
  • جلسه 5. کپی رایتینگ چیست؟
معرفی دوره پیشرفته آموزش تولید محتوا
    درس 1. محتوای ارزش آفرین
  • جلسه 1. مفهوم ROI در محتوا
  • جلسه 2. محتوا چگونه به خلق ارزش افزوده می‌انجامد؟
  • جلسه 3. استراتژی تولید محتوا
    درس 2. استراتژی تولید محتوا شطرنج محتوا چیست
  • جلسه 1. استراتژی تولید محتوا چگونه شکل می‌گیرد
  • جلسه 2. استراتژیست محتوا کیست؟
  • جلسه 3. تولید محتوای استراتژیک چگونه است
  • جلسه 4. چرخه عمر محتوا
    درس 3. تیم تولید محتوا چگونه کار می‌کند
  • جلسه 1: چرا تولید محتوا کار گروهی است
  • جلسه 2. اعضای تیم تولید محتوا چه کسانی هستند و چگونه با هم کار می‌کنند
  • جلسه 3. KPI تولید محتوا
    درس 4. ارزش احساسات در فروش
  • جلسه 1. فروش عقلانی فروش احساسی
  • جلسه 2. احساسات چیست
  • جسله 3. چگونه احساسات را استخدام کنیم
    درس 5. تولید محتوا به عنوان یک شغل
  • جلسه 1. همکاری با تیم دیجیتال مارکتینگ چگونه است
  • جلسه 2. درآمد بازار کار محتوا چگونه است
  • جلسه 3. صلاحیت‌ها و ویژگی‌های تولیدکننده محتوا
هفته نامه دیاکوبین
نظرات کاربران (0)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x