تولید محتوا استراتژیک چگونه است جلسه ۳ از درس ۲ آکادمی آموزش تولید محتوا دیاکوبین

سلام دوباره. در درس قبل خواندید که استراتژیست محتوا کیست و فرق آن را با مدیر تیم تولید محتوا را دریافتید. در این درس نخست به تولید محتوا استراتژیک می‌پردازم و بعد کار کردن با یک استراتژیست محتوا را به شما می‌آموزم.



جلسه پیش را با متنی طنز درباره استراتژیست محتوا شروع کردم. در آن درس این شغل را برای شما تعریف کردم و گفتم که او چه می‌کند و مدیر تیم تولید محتوا چه می‌کند. اما در این درس از آکادمی آموزش تولید محتوای دیاکوبین می‌خواهم به این موضوع بپردازم که چگونه می‌توان با یک استراتژیست محتوا کار کرد. تولید محتوا استراتژیک چگونه است و اساسا به چه محتوایی محتوای استراتژیک می‌گویند.

این جلسه ماهیتی دوگانه دارد. از سویی باید درباره محتوا استراتژیک با شما صحبت کنم و از سویی دیگر باید درباره کار کردن با یک استراتژیست محتوا در تیم حرف بزنم.

ابتدا کمی کار کردن یک استراتژیست محتوا را با هم مرور کنیم. او قرار است برنامه‌ای میان مدت و طولانی مدت برای تیم تولید محتوای شما تولید کند و در زمان اجرای برنامه رسیدن به اهداف را رصد کند و از رسیدن یا جاماندن از آنها گزارش دهد. این‌ها کار‌های اصلی یک استراتژیست محتوا است و بسته به حجم کار امکان دارد همه یا بخشی از کار‌های یک نیروی تمام وقت را به خود اختصاص دهد. این شخص همان طور که گفتیم بهتر است تصمیم گیرنده تیم نباشد همین طور بهتر است مقداری از وقت خود را به تولید محتوا بپردازد.

در همین ابتدا باید به یک نکته جا افتاده هم اشاره کنم. استراتژی همیشه باید میان مدت و بلند مدت باشد. کاری که روزانه و یا در یک ماه انجام می‌شود، استراتژی نیست. در زمان کوتاه شما باید تاکتیکی خاص را در پیش بگیرید.

مثلا وارد شرکتی می‌شوید که تمام تیم تولید محتوای آن یا رفته‌اند و یا اگر هم مانده‌اند، بسیار ناراضی‌اند و کار چندانی را به پیش نمی‌برند. در این شرایط به هیچ عنوان به تولید محتوا استراتژیک و ساختن یک استراتژی فکر نکند. در این بحران باید از تاکتیک خاصی استفاده کنید تا از بحران بیرون بیایید. مثلا قسمت‌هایی از کار را که ضروری نیست حذف کنید. به ترمیم نیروی متخصص بپردازید و فشار کار را کم کنید. بعد از یک ماه که کار‌ها به روال عادی برگشت، کار جدید را فقط به ضرورت بپذیرید تا سند استراتژی تولید محتوای خود را تکمیل کنید. بعد می‌توانید به تولید محتوا استراتژیک بپردازید. تولید محتوا استراتژیک نقاط عطف و نقاط وصل حلقه‌های استراتژی کاری شماست.

تولید محتوا استراتژیک

تولید محتوا استراتژیک

جلسات بهترین جا برای بررسی استراتژی محتوا است

در تیم تولید محتوا، خوب است، برای شنیدن گزارش‌های استراتژیست تولید محتوا همه تیم جمع شوند و در جلسات حضور داشته باشند. استراتژیست گزارشش را باید در بخش‌های جزئی و کلی به تیم و مدیران ارائه کند. گزارش استراتژی تولید محتوا به سه بخش تقسیم می‌شود:

۱. اهداف کلی و وضعیت کنونی و شرایط مطلوب آینده

۲. تحلیل وضعیت محتواهای استراتژیک

۳. تحلیل وضعیت محتوا‌های عمومی

درباره تحلیل وضعیت اهداف کلی و دست‌یابی به آنها در درس قبل توضیح دادیم. همین طور درباره یافتن و تحلیل اشتباهات استراتژیک هم سخن گفتیم. عقب ماندن از اهداف کلی عملا زنگ خطر وقوع اشتباهات استراتژیک است. اگر این عقب افتادن هر ماه تکرار شود، مشکل بزرگی وجود دارد و ما با فاجعه‌ای قریب‌الوقوع سر و کار داریم.

اگر از برنامه زمانبندی شده خود عقب هستید حتما به دنبال اشتباهاتی بگردید که شما را عقب انداخته است و آنها را در تیم جبران کنید. این پیگرد مشکل به هیچ عنوان نباید جنبه بازخواست و مقصر یابی داشته باشد. یک استراتژی خوب باید تیم را به هم پیوند دهد نه آن که به گسست آنها بینجامد.

البته هستند کسانی که فی نفسه انتخابشان یک اشتباه استراتژیک است و باید از تیم اخراج شوند. از دردسر‌های استراتژیکی که یک نفر برای تیم پدید می‌آورد، خیلی می‌توان صحبت کرد، اما توجه داشته باشید که حذف نیرو آخرین راهی است که باید در پیش گرفت. اگر قبل از آن راه‌های زیادی را برای بازسازی نیروی خود نرفته‌اید بدانید همین اخراج نیرو یک اشتباه مهلک استراتژیک است. نیروی انسانی، بوگیر ماشینتان نیست که وقتی از بویش خسته شدید، دور بیندازید و یکی دیگر بخرید.

بعد از کلیات و پیدا کردن مشکل استراتژیک تیم ؛ تحلیل تولید محتوا استراتژیک مهم‌ترین بخشی است که باید در این جلسات بررسی شود. برای این که به تحلیل تولید محتوا استراتژیک بپردازیم، باید با محتوای استراتژیک بیشتر آشنا شویم.

تولید محتوا استراتژیک

تولید محتوا استراتژیک

تولید محتوا استراتژیک چیست و با محتوای عمومی چه فرقی دارد

آیا همه محتواها استراتژیک‌اند. این سوال مانند آن است که بگوییم آیا می‌شود در بازی شطرنج همه مهره‌ها وزیر باشند. راستش را خواهید به عنوان یک شطرنج باز بدم نمی‌آمد که با ۱۶ وزیر در مسابقات جهانی شرکت می‌کردم. اما این اتاق ممکن نیست. شما باید واقع‌بین باشید. تمام مطالبی که در یک سایت منتشر می‌کنید قرار نیست کیفیت یک مطلب استراتژیک را داشته باشند. اساسا استراتژی را به این دلیل به وجود می‌آوریم که توان ما در تولید محتوا استراتژیک محدود است. هم، زمان آن را نداریم که در تولید محتوا، فقط به تولید محتوا استراتژیک بپردازیم و نه چرخه عمر محتوای به ما این امکان را می‌دهد که در تمام طول اجرای یک استراتژی، همه مطالب را به چشم محتوای استراتژیک ببینیم و برای آنها به یک اندازه وقت بگذاریم.

در بهترین حالت از هر ۱۰ محتوایی که ما تولید می‌کنیم یکی از آن‌ها در چهارچوب‌های تولید محتوا استراتژیک می‌گنجد. شما باید با لینک سازی و برجسته کردنِ حضور مطالب استراتژیک در سایت و همین طور لینک‌سازی خارجی، مطلب استراتژیک خود را به عمری بیشتر از دیگر مطالب برسانید. اگر در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال دارید از محتوای استراتژیک خود بیشتر یاد کنید و آن را بیشتر به اشتراک بگذارید.

بزرگ‌ترین و ویژگی محتوا‌های استراتژیک این است که در مقالات زیادی به مبحث اصلی آنها برمی‌خورید و مجبور می‌شوید به آنها لینک دهید. همین طور صفحه‌ای برای یک وب سایت استراتژیک است که مرکزیت کسب و کار او را به خود اختصاص می‌دهد. مشتری در آن خرید می‌کند و یا مجاب می‌شود که خرید کند.

در شبکه‌های اجتماعی هشتگ‌ها بسیار نقش استراتژیکی دارند. پستی که هشتگی بسیار مهم را در خود معرفی کرده و همه چیز درباره آن هشتگ را توضیح می‌دهد عملا پست استراتژیک شماست.

در سئو سایت از روش کرنر استون برای مشخص کردن محتوا‌های استراتژیک استفاده می‌کنند. چیدمانی خاص از لینک‌های داخلی، از مقالات عمومی به مقالات مهم و استراتژیک لینک می‌دهند. با این کار شما به خواننده و البته ربات‌های خزنده گوگل می‌فهمانید کدام مقاله برای شما اهمیت استراتژیک دارد.

رشد و افت و نقاط قوت و ضعف محتوا‌های استراتژیک را در بخش دوم جلسات تحلیل استراتژی محتوای خود بگنجانید. ببینید واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی به این مقالات چه بوده‌ است. ببینید در گوگل چقدر رشد داشته‌اند. چقدر دچار بانسریت می‌شوید و زمان ماندگاری در این صفحات چه قدر است از گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس برای سنجیدن محتوای استراتژیک خود استفاده کنید.

چگونه به یک استراتژیست پیشنهاد بدهیم و چگونه پیشنهاد‌های او را بپذیریم

ارتباط در تیم یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی است که باید به صورت درست و مؤثر برقرار شود. یک توصیه مهم به شما دارم. هیچ وقت به یک استراتژیست محتوایی موضوعی را دفعتا و به یک باره پیشنهاد ندهید. چون یادش می‌رود؛ یا آن را جدی نمی‌گیرد. مطلب خود را جمع کنید، مکتوب کنید و در جلسات بررسی استراتژی محتوا به عنوان پیشنهاد ارائه دهید. به مدیر و استراتژیست و خود فرصت دهید که این پیشنهاد را بررسی کنند. اگر استراتژی تیم شما به خوبی پیش می‌رود احتمالا پیشنهاد‌های شما را نمی‌پذیرند. اگر پیشنهاد‌های شما کار‌هایی در کوتاه مدت باشند هم آن را نمی‌پذیرند. این دسته از کارها انجامشان در کوتاه مدت ساده است اما اگر قرار باشد مدت زمانی طولانی آن را انجام دهیم کار سخت می‌شود.

پس در تدوین پیشنهاد خود مشکلاتی را ببینید که در طول زمان روز به روز بزرگ‌تر و سخت‌تر می‌شوند. اینگونه می‌توانید به تیم خود در تولید محتوا استراتژیک کمک کنید.

این واقعیتی است که باید با استراتژیست به زبان زمان صحبت کنید.

استراتژیست‌ها آدم‌های مکاتبه و خواندن جدول و نمودارند، زیاد با آنها شفاهی صحبت نکنید. این صحبت‌های من به این معنی نیست که پیشنهاد‌های شما به‌درد نخوردند و اصلا نباید اجرا شوند. آنها را با مدیر تیم تولید محتوا مطرح کنید شاید پیشنهاد‌های شما در استراتژی محتوا جایی نداشته باشند اما در کار‌های روزانه و حتی میان مدت می‌توانند مفید و خوب باشند.

این وظیفه مدیر تیم تولید محتوا است که ببیند این پیشنهاد منجر به خللی استراتژیک می‌شود و با آن در تضاد هست یا نه.

تولید یک محتوای استراتژیک باید به دست حرفه‌ای ترین‌های گروه انجام شود. وقت نویسندگان قَدرتان را با مطالب عمومی تلف نکنید. البته نوشتن برخی از این دسته محتواها به دست نیروهایی که کمی ضعیف‌ترند سبب می‌شود آنها نیز خود را برکشند و به نیرو‌های حرفه‌ای شما بدل شوند.

خلاصه درس

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله

فرق تاکتیک و استراتژی در تولید محتوا چیست؟

تاکتیک‌ها کوتاه مدت و مقطعی هستند و استراتژی‌ها میان مدت و بلند مدت‌اند.

در جلسات بررسی استراتژی تولید محتوا چه مسائلی مطرح می‌شود

۱. اهداف کلی و وضعیت کنونی و شرایط مطلوب آینده

۲. تحلیل وضعیت محتواهای استراتژیک

۳. تحلیل وضعیت محتوا‌های عمومی

بزرگترین نشانه اشتباهات استراتژیک چیست؟

عقب افتادن چند باره به خاطر یک اشتباه از برنامه زمان بندی

5/5 - (1 امتیاز)

تاریخ انتشار: 9 بهمن, 1398
آخرین ویرایش: ۱۰ دی, ۱۳۹۸
اشتراک گذاری

تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

دوره جامع آموزش تولید محتوا

معرفی دوره میانی آموزش تولید محتوا
    درس 1. مقدمه شناخت معیارهای تولید محتوا
  • جلسه 1. انتخاب موضوع تولید محتوا بر اساس ترندهای جستجو
  • جلسه 2. نقش معیارهای متریک در انتخاب موضوع و تولید محتوا
  • جلسه 3. از کلمه کلیدی تا متن کلیدی
    درس 2. محتوا برای فروش
  • جلسه 1. فانل فروش و هفت خوان تولید محتوا
  • جلسه 2. مشتری کیست کاربر کیست جستجوکننده کدام
  • جلسه 3. پرسونای مخاطب و شناخت آن
    درس 3. زبان
  • جلسه 1. نگارش
  • جلسه 2. درست نویسی
  • جلسه 3. ترجمه
  • جلسه 4. قواعد خاص وب
    درس 4. زبان و اینترنت
  • جلسه 1. سطوح زبانی
  • جلسه 2. زبان محاوره
  • جلسه 3. داستان و تبلیغات
  • جلسه 4. احساسات و فروش
  • جلسه 5. نوشتن اسلوگن و تگ‌لاین
    درس 5. نوشتن برای انواع رسانه‌های اینترنتی
  • جلسه 1. نوشتن در صفحات اینترنتی
  • جلسه 2. نوشتن برای بلاگ
  • جلسه 3. نوشتن برای شبکه‌های اجتماعی
  • جلسه 4. نوشتن برای فروشگاه‌های اینترنتی
  • جلسه 5. کپی رایتینگ چیست؟
معرفی دوره پیشرفته آموزش تولید محتوا
    درس 1. محتوای ارزش آفرین
  • جلسه 1. مفهوم ROI در محتوا
  • جلسه 2. محتوا چگونه به خلق ارزش افزوده می‌انجامد؟
  • جلسه 3. استراتژی تولید محتوا
    درس 2. استراتژی تولید محتوا شطرنج محتوا چیست
  • جلسه 1. استراتژی تولید محتوا چگونه شکل می‌گیرد
  • جلسه 2. استراتژیست محتوا کیست؟
  • جلسه 3. تولید محتوای استراتژیک چگونه است
  • جلسه 4. چرخه عمر محتوا
    درس 3. تیم تولید محتوا چگونه کار می‌کند
  • جلسه 1: چرا تولید محتوا کار گروهی است
  • جلسه 2. اعضای تیم تولید محتوا چه کسانی هستند و چگونه با هم کار می‌کنند
  • جلسه 3. KPI تولید محتوا
    درس 4. ارزش احساسات در فروش
  • جلسه 1. فروش عقلانی فروش احساسی
  • جلسه 2. احساسات چیست
  • جسله 3. چگونه احساسات را استخدام کنیم
    درس 5. تولید محتوا به عنوان یک شغل
  • جلسه 1. همکاری با تیم دیجیتال مارکتینگ چگونه است
  • جلسه 2. درآمد بازار کار محتوا چگونه است
  • جلسه 3. صلاحیت‌ها و ویژگی‌های تولیدکننده محتوا
هفته نامه دیاکوبین

تولید محتوا

خدمات تولید محتوا در دیاکوبین بر اساس اصول بازاریابی محتوا انجام می‌شود. به این معنا که محتوای مدنظر، علاوه بر استانداردهای معمول یک محتوای خوب، بر اساس پرسونای مخاطب شما تولید می‌شود. استفاده از استراتژی‌های تولید محتوا و بهره بردن از تقویم محتوایی، از دیگر اصولی است که در دپارتمان تولید محتوای دیاکوبین مورد توجه قرار می‌گیرد. در کنار این اصول، رعایت قواعد نگارش صحیح زبان فارسی، رعایت اصول سئوی محتوا و بهره بردن از زبانی روان، ساده و جذاب، از دیگر نکاتی است که هنگام تولید محتوای شما در دیاکوبین مورد توجه است. دپارتمان تولید محتوای دیاکوبین متشکل از افرادی با تجربه و دارای تحصیلات مرتبط در زمینه تولید و بازاریابی محتوا است؛ و همین نکته موجب افزایش کیفیت خدمات ما شده است.

تولید محتوا
نظرات کاربران (0)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x