لزوم تولید محتوای تیمی جلسه نخست از درس ۳ دوره پیشرفته آکادمی آموزش تولید محتوای دیاکوبین

سلام در متن ابتدایی درس ۳ دریافتید که کار تیمی ابعاد خاصی دارد و به هر اجتماعی نمی‌توان واژه تیم را نامید . حالا به لزوم تولید محتوای تیمی می‌پردازیم.



هر چیزی را چرایی در پی است. لزوم تولید محتوای تیمی نیز پاسخی است به چرایی تشکیل تیم تولید محتوا. اگر کاری را به مدت طولانی برای چندین سال هر روز انجام می‌دهید باید هر روز و هر ساعت این چرایی را بدانید و در ذهن خود مرور کنید که چرا من این کار را این گونه انجام می‌دهم. در این درس از آکادمی آموزش تولید محتوای دیاکوبین من می‌خواهم به این چرایی‌ها بپردازم. چرایی‌هایی که گاه در میانه‌ راه بدجور گریبان ما را می‌‌چسبند و حتی ما باید به دیگران درباره آنها توضیح دهیم.

کار را با یک داستان شروع می‌کنم. همه شما احتمالا داستان رابینسون کروزوئه را شنیده‌اید. مردی که در یک مسافرت دریایی دچار سانحه شد و سر از جزیه‌ای غیر مسکونی در آورد. 

او برای بقای خود با طبیعت جنگید و البته پیروز شد. بر  شرایط غلبه کرد و اسباب زندگی را درجزیره‌ای که تا آن روز پای کسی به آن نرسیده بود فراهم آورد. از این رمان بار‌ها اقتباس شده است و داستا‌ن‌های بسیاری پیرامون آن نوشته‌اند. داستان رابینسون کروزوئه یکی از قدیمی‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات است. 

به داستان برگردیم رابینسون تنها بود و برای زنده ماندن تلاش می‌کرد. اما آیا چیز‌هایی که او برای زندگی ساخته بود با لوازم زندگی ما و یا حتی با لوازم زندگی یک انگلیسی قرن هفدهم قابل قیاس بود؟ به هیچ عنوان! او برای خود از سنگ ظرف می‌ساخت و باید به شکار و جمع آوری غذا می‌پرداخت. مانند یک انسان بدوی. جامعه برای آدمیان به این دلیل شکل می‌گیرد که انسان‌ها می‌توانند نیاز‌های یک دیگر را برطرف کنند. آن‌ها هر یک در چیزی استعداد‌ دارند و هر یک باید در جایی که استعداد دارند به کار گرفته شوند. 

اصلی‌ترین دلیل لزوم تولید محتوای تیمی‌ نیز همین است. باور کنید یا نه هر کدام از ما که در یک تیم تولید محتوا به مدتی طولانی مشغول به کار می‌شویم، عملا می‌توانیم همه کار‌های موجود یک تیم را  انجام دهیم اما این بی‌شباهت به زندگی رابینسون کروزوئه نیست؟

در واحد تولید محتوا اگر همه کار‌ها را یک نفر انجام دهد تنها به رفع احتیاج‌های یک سازمان پرداخته‌ایم. اگر در سازمانی که نیازمند محتوا است در ابتدا و یا در مقطعی کوتاه به رفع احتیاج بپردازید کار شما بد نیست. البته این فقط باید به صورت مقطعی و کوتاه مدت باشد. در حالت طولانی مدت شما هیچ چاره‌ای به‌ جز کار تیمی ندارید. 

اولین نشانه یک تیم شکست خورده از نظر من این است که شرایط بحرانی کنونی آن، همیشه برقرار باشد. پس اول با تولید محتوای بسیار محدود به صورت انفرادی شروع کنید. هم زمان با تولید محتوای محدود روزانه باید برنامه ریزی‌های خود را برای ساختن یک تیم را شروع کنید. همین طور در سازمان خود لزوم تولید محتوای تیمی را مطرح کنید و مفهوم آن را جا بیندازید.

تیم تولید محتوای شما ارکان و افرادی ثابت دارد، که با برخی از آنها در طول این دوره آشنا شده‌اید. مانند استراتژیست تولید محتوا و مدیر تیم. اما این همه افرادی نیست که شما می‌خواهید. 

لزوم تولید محتوای تیمی

لزوم تولید محتوای تیمی

تیم سازی برای تولید محتوا چگونه شروع می‌شود

هسته مرکزی تیم شما را  مدیر و استراتژیست درست می‌کنند. این دو، باید سه موضوع مهم را برای یک تیم تولید محتوا فراهم آورند. مدیر باید امکانات نرم و سخت و نیروی انسانی را فراهم کند. استراتژیست هم اهداف و زمان را می‌سازد.

امکانات اولین چیزی است که باید برای تیم به وجود بیاید. اول از همه مدیر باید بتواند برای ساخت تیمش برآورد هزینه کند. استراتژیست به او می‌گوید اهدافی که باید برای آنها تولید کنیم نیازمند چه تعداد محتوا در روز، ماه یا سال است. حال مدیر باید بداند که هر یک از این تعداد محتوا در چند ساعت کاری تولید می‌شود. برای برنامه ریزی در این حالت باید کارسنجی انجام شود. به این معنی که تعدادی از متن‌هایی که نیاز داریم را مدیر و استراتژیست محتوا هر یک باید به صورت جداگانه تولید کنند. 

آنها در تولید این متن‌ها باید از زمان‌سنج دقیق یا کرنومتر استفاده کنند. چندین و چند بار این کار را در شرایط مختلف تکرار کنید. همین طور زمان سنجی و کارسنجی را برای انواع محتوایی در دستور تولید دارید انجام دهید. همه این اعداد را مکتوب کنید. 

بعد با یک تقسیم و میانگین درست به تعداد نفر ساعتی که برای این کار نیاز دارید دست می‌یابید. این اعداد را باید در بعضی از مواقع بی‌اطلاع افراد تیم چندباره بسنجید، به خصوص زمانی که تعداد افراد تیم شما بیشتر شد برای این که توانایی و سرعت تیم خود را بهتر بسنجید باز هم کارسنجی را تکرار کنید. 

حالا شما می‌دانید که برای تولید هر یک از مقاله‌ها مثلا به صورت متوسط ۵ ساعت زمان نیاز است. به سند استراتژ‌ی تولید محتوای خود باز گردید و ببینید برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده چقدر باید زمان صرف کنید و برای تولید این متن‌ها به چند نفر نیاز دارید تا در بازه از پیش تعیین شده به آن برسید.

تعداد اعضای تیم شما بر اساس بودجه‌‌ای که در اختیار شما قرار می‌گیرد تعیین می‌شود. به عنوان مثال وقتی که بودجه کمی در اختیار دارید و حداکثر ۴ نفر را می‌توانید در تیم خود به‌کاربگیرید . می‌توانید به اندازه ۴ نفر تولید کنید. تجربه به من ثابت کرده است که رشد پایدار با همسان سازی توانایی‌ها و امکانات و انتظارات به دست می‌آید. 

به یاد داشته باشید که شما یک مدیر تولید محتوا هستید و کار شما در کنار تصمیمات دیگر مدیران و مدیر عامل است که به موفقیت می‌انجامد. وقتی از شما ۱۰۰۰۰ محتوا انتظار می‌رود و شما برای این ده هزار محتوا که هر کدام ۵ ساعت طول می‌کشد تا تولید شود، به ۵۰۰۰۰ ساعت کار نیاز دارید. با یک نفر که ۶ ساعت مفید کاری در روز دارد ۸۳۳۴ روز کاری نیاز دارید و اگر در سال، ۳۰۰ روز هم کار کنید، ۲۷ سال طول می‌کشد که یک نفره این ۱۰۰۰۰ متن را تولید کنید. 

به غیر از منابع انسانی  سری چیز‌های دیگر که من به آنها امکانات سخت می‌گویم، نیز برای تیم نیاز داریم مانند یک دستگاه کامپیوتر برای هر تولید کننده محتوا که مجهز به اینترنت پر سرعت اند و همین طور میز و صندلی مناسب برای نشتسن‌های طولانی مدت و کار کردن با کامپیوتر.

امکانات نرم را هم می‌توان فرهنگ و تفکری دانست که محتوا را می‌طلبد و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کند. این دو را نیز مدیر تیم باید پدید آورد. این واقعیتی است که در بیشتر مواقع امکانات سخت بسیار آسان فراهم می‌آیند و امکانت نرم است که به سختی فراهم آمده و سخت‌تر پایدار می‌مانند. 

لزوم تولید محتوای تیمی

یک تیم خوب در شادی بعد از رسیدن به هدف

حال اگر یک تیم ده نفره داشته باشید در روز ۶۰ ساعت کاری دارید و ظرف ۲ سال و ۲ ماه کار خود را به پایان می‌رسانید. واضح است که اگر قرار باشد محتوای تولید شده به سود برسد از دوسال بعد از اتمام شدن کار تیم تولید محتوا به بعد، زمان مناسبی وجود دارد تا ارگان شما از محتوای خود سود ببرید تا آن که بعد از ۲۷ سال تازه به سود دهی کار فکر کنیم.

اما این تیم تولید محتوا هر یک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مانند یک کارخانه به تولید بپردازند. این موضع درس آینده است.

خلاصه درس

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله

مدیر و استراتژ‌یست تولید محتوا چه موارد مهم را برای تیم تولید محتوا فراهم می‌آورند. 

مدیر امکانات نرم و سخت و افراد تیم و استراتژیست زمان را برای تیم فراهم می‌کند.

سود دهی محتوا چگونه ممکن است؟

شما با کم کردن بسیار معنی دار از زمان تولید محتوا فرصت برای سود آوری را برای محتوا پدید می‌آورید.

5/5 - (1 امتیاز)

تاریخ انتشار: 16 بهمن, 1398
آخرین ویرایش: ۲۱ دی, ۱۳۹۸
اشتراک گذاری

تحصیلاتم در ادبیات فارسی بوده است و علاقه‌ام نیز. از این رو نوشتن را برای خود هم روشی برای امرارمعاش انتخاب کرده‌ام و هم راهی برای آرام شدن و لذت بردن. در دیاکوبین وظیفه نوشتن آکادمی تولید محتوا و همین طور مقالات مربوط به دیجیتال مارکتینگ و طراحی تجربه کاربری را برعهده دارم. پدیده‌هایی که هر روز برای آن مطالعه می‌کنم و شوقم به آنها بیشتر می‌شود.

دوره جامع آموزش تولید محتوا

معرفی دوره میانی آموزش تولید محتوا
    درس 1. مقدمه شناخت معیارهای تولید محتوا
  • جلسه 1. انتخاب موضوع تولید محتوا بر اساس ترندهای جستجو
  • جلسه 2. نقش معیارهای متریک در انتخاب موضوع و تولید محتوا
  • جلسه 3. از کلمه کلیدی تا متن کلیدی
    درس 2. محتوا برای فروش
  • جلسه 1. فانل فروش و هفت خوان تولید محتوا
  • جلسه 2. مشتری کیست کاربر کیست جستجوکننده کدام
  • جلسه 3. پرسونای مخاطب و شناخت آن
    درس 3. زبان
  • جلسه 1. نگارش
  • جلسه 2. درست نویسی
  • جلسه 3. ترجمه
  • جلسه 4. قواعد خاص وب
    درس 4. زبان و اینترنت
  • جلسه 1. سطوح زبانی
  • جلسه 2. زبان محاوره
  • جلسه 3. داستان و تبلیغات
  • جلسه 4. احساسات و فروش
  • جلسه 5. نوشتن اسلوگن و تگ‌لاین
    درس 5. نوشتن برای انواع رسانه‌های اینترنتی
  • جلسه 1. نوشتن در صفحات اینترنتی
  • جلسه 2. نوشتن برای بلاگ
  • جلسه 3. نوشتن برای شبکه‌های اجتماعی
  • جلسه 4. نوشتن برای فروشگاه‌های اینترنتی
  • جلسه 5. کپی رایتینگ چیست؟
معرفی دوره پیشرفته آموزش تولید محتوا
    درس 1. محتوای ارزش آفرین
  • جلسه 1. مفهوم ROI در محتوا
  • جلسه 2. محتوا چگونه به خلق ارزش افزوده می‌انجامد؟
  • جلسه 3. استراتژی تولید محتوا
    درس 2. استراتژی تولید محتوا شطرنج محتوا چیست
  • جلسه 1. استراتژی تولید محتوا چگونه شکل می‌گیرد
  • جلسه 2. استراتژیست محتوا کیست؟
  • جلسه 3. تولید محتوای استراتژیک چگونه است
  • جلسه 4. چرخه عمر محتوا
    درس 3. تیم تولید محتوا چگونه کار می‌کند
  • جلسه 1: چرا تولید محتوا کار گروهی است
  • جلسه 2. اعضای تیم تولید محتوا چه کسانی هستند و چگونه با هم کار می‌کنند
  • جلسه 3. KPI تولید محتوا
    درس 4. ارزش احساسات در فروش
  • جلسه 1. فروش عقلانی فروش احساسی
  • جلسه 2. احساسات چیست
  • جسله 3. چگونه احساسات را استخدام کنیم
    درس 5. تولید محتوا به عنوان یک شغل
  • جلسه 1. همکاری با تیم دیجیتال مارکتینگ چگونه است
  • جلسه 2. درآمد بازار کار محتوا چگونه است
  • جلسه 3. صلاحیت‌ها و ویژگی‌های تولیدکننده محتوا
هفته نامه دیاکوبین

تولید محتوا

خدمات تولید محتوا در دیاکوبین بر اساس اصول بازاریابی محتوا انجام می‌شود. به این معنا که محتوای مدنظر، علاوه بر استانداردهای معمول یک محتوای خوب، بر اساس پرسونای مخاطب شما تولید می‌شود. استفاده از استراتژی‌های تولید محتوا و بهره بردن از تقویم محتوایی، از دیگر اصولی است که در دپارتمان تولید محتوای دیاکوبین مورد توجه قرار می‌گیرد. در کنار این اصول، رعایت قواعد نگارش صحیح زبان فارسی، رعایت اصول سئوی محتوا و بهره بردن از زبانی روان، ساده و جذاب، از دیگر نکاتی است که هنگام تولید محتوای شما در دیاکوبین مورد توجه است. دپارتمان تولید محتوای دیاکوبین متشکل از افرادی با تجربه و دارای تحصیلات مرتبط در زمینه تولید و بازاریابی محتوا است؛ و همین نکته موجب افزایش کیفیت خدمات ما شده است.

تولید محتوا
نظرات کاربران (0)
اشتراک
اطلاع از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x